Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    35-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2063
  • دانلود: 

    386
چکیده: 

بنزین و گازوییل از مهم ترین نهاده های بخش حمل و نقل (به خصوص زیر بخش جاده ای) محسوب می شوند. آمارها نشان می دهد مصرف این فرآورده ها در ایران بیشتر از متوسط جهانی است. یکی از سیاست های پیشنهادی برای اصلاح مصرف سوخت، سیاست قیمتی است و لذا مقاله حاضر به دنبال تعیین تاثیر تورمی اجرای سیاست های قیمتی بر بخش حمل و نقل جاده ای کشور و نیز بر تورم کل اقتصاد (در صورت نبود هیچ گونه انتظار تورم) است. به این منظور از جدول داده - ستانده 1380 مرکز آمار ایران، و تحت 3 سناریوی مختلف (افزایش 200 درصد قیمت بنزین، افزایش 200 درصد قیمت گازوییل، افزایش همزمان 200 درصد هر دو) استفاده می شود. یافته ها حاکی از آن است که در سناریوی اول، تورم بخش حمل و نقل جاده ای بار و مسافر به ترتیب 6 و 9 درصد و سطح عمومی قیمت ها نیز 4.3 درصد افزایش می یابند. در سناریوی دوم، تورم در دو زیربخش جاده ای بار و مسافر 4.2 و 4.5 درصد و تورم کل کشور هم 2.2 درصد زیاد می شود. بالاخره در سناریوی سوم زیربخش های جاده ای بار و مسافر به ترتیب با تورمی معادل 10.2 و 13.5 درصد و کل کشور نیز (در نبود هرگونه تورم انتظاری) با تورم 6.5 درصد روبه رو می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2063

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 386 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2245
  • دانلود: 

    811
چکیده: 

به دلیل نیاز به سرمایه گذاری زیاد در جهت ایجاد و توسعه سیستم مترو، طراحی صحیح و بهینه سیستم مترو به خصوص مسیریابی شبکه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روش های رایج طراحی شبکه مترو برای حل این گونه مسایل، با ابعاد بزرگ و پیچیده، مشکل بوده است و نتایج آنها نیاز به اعتبارسنجی زیادی دارد. حل مسایل طراحی شبکه توسط این روش ها معمولا بسیار زمان بر و پرهزینه می باشد، بنابراین، ضرورت و تمایل بیشتری برای استفاده از روش های ابتکاری وجود دارد. تاکنون چندین روش ابتکاری برای مسیریابی و حل این گونه مسایل ارایه شده است ولی اکثر این روش ها به طراحی یک مسیر مترو پرداخته اند و توجه کمتری به تحلیل و تولید شبکه ای از مسیرهای مترو شده است. همچنین پارامترها و محدودیت های مورد استفاده در این روش ها کافی و مناسب نیستند. روش پیشنهادی حاصل از این تحقیق، برای حل مساله طراحی شبکه مترو یک روش ابتکاری بر مبنای استفاده از الگوریتم ژنتیک می باشد. ابتدا تعداد زیادی از مسیرهای ممکن توسط الگوریتم پیشنهادی، تولید شده است، سپس با استفاده از الگوریتم ژنتیک از طریق ترکیب این مسیرها شبکه های مختلفی ایجاد و در نهایت شبکه مناسب انتخاب می گردد. روش پیشنهادی در قالب یک مطالعه موردی ارزیابی شده است و نتایج نشان می دهد که می توان به خوبی از این روش برای طراحی شبکه خطوط مترو در شهرها استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2245

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 811 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    11-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1459
  • دانلود: 

    563
چکیده: 

در سال های اخیر کاربرد ذرات نانو، فرصت های تازه ای برای بهبود مقاومت و دوام بتن ایجاد کرده است، ولی ناشناخته بودن تاثیر تغییر مشخصات طرح اختلاط بر خواص این نوع بتن ها، باعث عدم توسعه کاربرد آنها شده است. بنابراین در این مقاله تاثیر کاربرد ذرات نانوسیلیس بر بهبود مشخصات مکانیکی بتن با عیار بالای سیمان بررسی شده است. برای این منظور مقاومت فشاری و کششی بر روی سه عیار 350، 400 و 450 کیلوگرم بر سانتی متر مکعب در بتن مرجع و بتن حاوی نانوسیلیس مورد آزمایش قرار گرفته است. همچنین از مشاهدات میکروسکوپ الکترونی (SEM) برای این تاثیر در ریز ساختار بتن بهره برداری شده است. نتایج این مشاهدات نشان می دهد که با تغییر عیار سیمان، روند تغییر مقاومت بتن دارای منحنی محدب و با یک نقطه حداکثری هستند. افزوده شدن نانوسیلیس به طرح اختلاط، علاوه بر افزایش مقاومت نمونه ها نسبت به بتن مرجع، شکل منحنی تغییرات مقاومت نسبت به تغییر عیار سیمان را نیز به سطح بالاتری از عیار توسعه می دهد. در نتیجه با افزودن ذرات نانوسیلیس به بتن، امکان دست یابی به افزایش مقاومت فشاری و کششی در نسبت بالاتری از عیار سیمان فراهم می شود. بررسی ریزساختار بتن در تصاویر SEM، نشان می دهد که ذرات نانوسیلیس از توسعه ریز ترک ها جلوگیری کرده و بنابراین مقاومت نمونه های حاوی نانوسیلیس، علی رغم افزایش عیارسیمان، افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1459

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 563 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    21-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    891
  • دانلود: 

    228
چکیده: 

در این تحقیق سعی شده است که از دیدگاهی متفاوت و نو به مقوله طراحی و پیاده سازی سیستم های هدایت مسافر درون شهری نگریسته شود و در آن تامین دو هدف کلی زیر دنبال شود. هدف اول این است که با استفاده از استانداردهای ارایه شده از سوی سازمان OGC مشکل مربوط به توزیع یافتگی و ناهمگونی موجود در داده های حمل و نقل درون شهری حل شود و هدف دوم، طراحی و مدل سازی شبکه حمل و نقل چندساختی در قالب یک وب سرویس پردازش مکانی است که در آن مسیریابی و تصمیم گیری در شرایط عدم قطعیت انجام می پذیرد. همچنین در این تحقیق فرض شده است که دو معیار «مدت زمان سفر» و «راحتی سفر» به عنوان معیارهای عدم قطعیت مسافر در تصمیم گیری برای انتخاب مسیر مطلوب است و مسافر می خواهد مسیرهای مطلوب را بر اساس این دو معیار از میان ساخت های مختلف درون شهری تعیین کند. بنابراین برای برآورده ساختن این نیاز مسافر، با استفاده از مفاهیم مختلف فازی همچون گراف فازی، شبکه حمل و نقل درون شهری مدل سازی شد و با استفاده از مفاهیم دیگر فازی از جمله جدول تصمیم گیری فازی و مدل استنتاج فازی تسوکاموتو، نحوه تصمیم گیری مسافر در شرایط عدم قطعیت مسافرت های درون شهری مورد طراحی و مدل سازی قرار گرفت و در قالب یک سیستم به نام «سیستم برنامه ریزی سفر شهر تهران» پیاده سازی شد. این سیستم می تواند بر اساس مبدا و مقصد انتخابی کاربر، چندین مسیر مطلوب رتبه بندی شده را ارایه کند. نتایج حاصل از مطالعات میدانی نشان می دهند که خروجی های ارایه شده توسط این سیستم به دلیل در نظرگرفتن عدم قطعیت، انطباق بیشتری با واقعیت دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 891

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 228 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2011
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (26)
  • صفحات: 

    35-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    241
  • دانلود: 

    360
چکیده: 

Fuel is one of the most important inputs in road transportation (cargo and passenger) in Iran. Since price policies are being proposed for cutting down very high consumption of fuel in this sector, we try to find out the inflationary effects of these policies in this sector and in the whole economy. In doing this, we use input-output table of 1380 statistical center of Iran, under 3 alternative scenarios: (1) 200% increase in gasoline’s price, (2) 200% increase in gasoil’s price and (3) 200% simultaneous increase in prices of gasoline and gasoil. Our findings indicate that: under 1st scenario, inflation would rise in the cargo and passenger subsectors by 6% and 9% respectively, and in the whole economy (in case of no expected inflation) by 4.3%, under 2nd scenario, inflation would increase in the cargo and passenger subsectors by 4.2% and 4.5% respectively, and in the whole economy (in case of no expected inflation) by 2.2% and, under 3rd scenario, inflation in the cargo and passenger subsectors by 10.2% and 13.5% respectively, and in the whole economy (in case of no expected inflation) would rise by 6.5%.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 241

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 360 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    47-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2145
  • دانلود: 

    1082
چکیده: 

یکی از مسایل مهم در سیستم های حمل و نقل هوشمند، مسیریابی کاربر مبناست. در چنین سیستمی هدف جلب رضایت کاربر از سیستم، جهت برآورده شدن همزمان اهداف وی در مسیرهای ارایه شده توسط الگوریتم مسیریابی است. الگوریتم های متداول مسیریابی در سیستم های اطلاعات مکانی معمولا تک هدفه بوده و یا به صورت تک هدفه حل می شوند و جنبه های دیگر نیاز کاربران را مدنظر قرار نمی دهند. در تحقیق حاضر پس از بررسی روش های بهینه سازی چندهدفه، برای مسیریابی کاربر مبنا از الگوریتم چندهدفه کلونی مورچه که با تغییراتی در ساختار الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچه تک هدفه به دست آمده استفاده شده است. به این ترتیب که کاربر با توجه به نیازهای خود توابع هدف مورد نظر را تعریف کرده، سپس با استفاده از الگوریتم چندهدفه کلونی مورچه و برنامه طراحی شده، مسیرها رتبه بندی و توسط کاربر و اولویت های وی انتخاب می شوند. از مهم ترین نقاط قوت این الگوریتم این است که عامل مورچه با استفاده از یک نوع فرمون، برای انتخاب مسیر در هر تقاطع به صورت کاملا چندهدفه فکر و عمل می کند، در نتیجه کاربر می تواند به صورت چندهدفه مسیر مورد نظر خود را انتخاب نماید. به علاوه یکی از مهم ترین خروجی های تحقیق، جبهه جواب های موثر است که به کاربر اجازه می دهد با مشخص کردن اولویت های خود، مسیر نهایی را انتخاب کند. نتایج این الگوریتم در شرایط مختلف بررسی و ارزیابی شده است. آزمایش های انجام شده بر روی الگوریتم حاکی از تنظیمات مورد قبول در پارامترهای اولیه و تکرارپذیری قابل اطمینان الگوریتم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2145

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1082 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    63-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2240
  • دانلود: 

    965
چکیده: 

توسعه کاربرد ریل جوشکاری پیوسته (CWR) در ساختار خط ریلی، حوادث خروج از خط زیادی را که ناشی از کمانش خط در اثر تنش های حرارتی فشاری بالا بوده اند، به ویژه در محل قوس در پی داشته است. رفتار واقعی پدیده کمانش خط ریلی، اندرکنش پیچیده در مدهای قائم، جانبی و پیچشی را شامل می شود که در وقوع آن، عوامل مختلف محیطی، هندسی، بهره برداری و سازه ای دخیل اند. در تحقیق پیش رو، تاثیرات اجزای مختلف روسازی شامل ریل، تراورس، ادوات اتصال و مصالح بالاست بر روی پایداری جانبی خطوط جوشکاری پیوسته ارایه شده است. برای این منظور، مطالعات پارامتریک برای خطوط واقع در مسیر مستقیم و قوسی با بهره گیری از مدل سه بعدی توسعه یافته با استفاده از زبان برنامه نویسی APDL، نرم افزار Ansys صورت گرفته است. صحت مدل توسعه یافته با مقایسه نتایج یک مساله معین با نتایج موجود تئوریک (نتایج مذکور با تعدادی آزمون های انجام شده در مقیاس واقعی مقایسه و صحت سنجی شده اند) کنترل شده است. نتایج تحقیق نشان دادند که مصالح بالاست و ریل ها بیشترین تاثیر را بر پایداری جانبی خط از دیدگاه روسازی داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2240

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 965 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    75-89
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1363
  • دانلود: 

    310
چکیده: 

هدف از این مقاله ارایه یک روش حل کارا برای بهینه سازی مساله تعیین اندازه ناوگان واگن های باری در راه آهن است. مدل حل شده یک مساله چند پریودی و پویا بوده و تقاضای واگن و زمان سیر به صورت قطعی در نظر گرفته شده است. استفاده از واگن های خالی در مدل مورد توجه واقع شده است که این امر منجر به کاهش حجم زیادی از تعداد ناوگان و هزینه ها می شود. همچنین مدل، اطلاعاتی نظیر تقاضاهای پاسخ داده نشده، تعداد واگن های مستقر در هر ایستگاه و تعداد واگن های پر و خالی در حال سیر را تعیین می کند. رویکرد ارایه شده برای حل این مساله، ترکیب الگوریتم ژنتیک و الگوریتم تبرید شبیه سازی شده است. برای تعیین مقادیر بهینه ناوگان در ابتدای دوره برنامه ریزی و در هر ایستگاه از الگوریتم ژنتیک و برای تخصیص واگن ها به تقاضاها در طول دوره برنامه ریزی از الگوریتم تبرید شبیه سازی شده، استفاده گردیده است. همچنین برای ارزیابی عملکرد روش حل ارایه شده، مقایسه ای بین جواب های حاصل از الگوریتم پیشنهادی با جواب های قطعی حاصل از نرم افزار بهینه سازی CPLEX انجام شده است. نتایج به دست آمده، بر کیفیت خوب جواب ها و صرفه جویی مناسب در زمان حل، تاکید دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1363

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 310 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    1 (پیاپی 26)
  • صفحات: 

    91-99
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1506
  • دانلود: 

    768
چکیده: 

عدم شناخت صحیح رفتار خزشی سنگ ها و استفاده از مدل های رفتاری نامناسب در تحلیل و طراحی تونل ها ممکن است منجر به خسارت های جبران ناپذیری گردد. خوشبختانه در سال های اخیر بررسی رفتار تابع زمان سنگ ها مورد توجه قرار گرفته و حتی در بسیاری نرم افزارهای پرکاربرد از جمله نرم افزار FLAC نیز به این موضوع پرداخته شده است. در این مقاله، مدل های رفتاری تابع زمان ماکسول، کلوین - وویت، برگر و CVISC معرفی و پس از اعمال این مدل بر روی یک تونل دایره ای در شرایط هیدرواستاتیک در برنامه تفاضل محدود FLAC، نتایج تحلیل ها با یکدیگر مقایسه شده اند. در ادامه به منظور رفع نقص های مدل های نام برده، مدل تابع زمانی پیشنهاد و صحت عملکرد آن از طریق مقایسه آن با مدل های مذکور ارزیابی شد. مهم ترین ویژگی مدل رفتاری ارایه شده، توانایی مدل کردن هر سه مرحله خزش توده سنگ است که در تنش های بالا و اعماق زیاد رخ می دهد. همچنین این مدل، نرم شوندگی رفتار تنش - کرنش سنگ را از طریق تقلیل پارامترهای مکانیکی سنگ در رویارویی با مرحله سوم خزش بیان می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1506

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 768 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0