انتقال محموله ها از شبکه جاده ای به شبکه ریلی موجب کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و تصادفات جاده ای می گردد. احداث بنادر خشک سهم بسزایی در توسعه حمل ونقل ترکیبی و استفاده از مزایای هر دو سیستم ریلی و جاده ای دارد. در این پژوهش مدل جدیدی از مکان یابی هاب در ترکیب با روش تحلیل پوششی داده ها برای شبکه های حمل ونقل ترکیبی کالاهای کانتینری (ریلی-جاده ای) از نقطه نظر سیستم ریلی ارائه شده است. شاخص های درنظر گرفته شده در روش تحلیل پوششی داده ها بر اساس خروجی های مدل مکان یابی هاب همچون مجموع هزینه کل سفرهای شبکه، حجم مسیرهای ریلی، کانتینر کیلومتر ریلی و طول مسیرهای ریلی تعیین گردیده اند. مدل پیشنهادی بر روی شبکه حمل کانتینری کالا در ایران پیاده گردید. 40 سناریو مختلف بر اساس تعداد بنادرخشک (2 تا 5) و درصد تخفیف مسیرهای ریلی (0% تا 90%) برای مکان یابی بنادرخشک در ایران بررسی گردید. پیاده سازی مدل تحلیل پوششی داده ها بر نتایج سناریوهای مکان یابی نشان داد، سناریوهای احداث دو بندرخشک و اعمال 0%، 10% و 30% تخفیف در مسیرهای ریلی، سناریوهای کارا در شبکه ایران می باشند. مقایسه کیفی امکانات موجود در بنادرخشک پیشنهادی در این سه سناریو برتر، نشان داد احداث دو بندرخشک در شهرستانهای سیرجان و تهران و اعمال تخفیف 10 درصد در تعرفه مسیرهای ریلی مطلوب ترین سناریو می باشد. در این سناریو کانتینر کیلومتر ریلی پیموده شده در شبکه ریلی برابر 716 میلیون TEU-KM و طول مسیرهای ریلی استفاده شده برابر 3731 کیلومتر و متشکل از سه محور بندرعباس-سیرجان، سیرجان-تهران و تهران-بندرماهشهر خواهد بود.