Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Journal Issue Information

Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Title: 
Author(s): 

Issue Info: 
  • Year: 

    0
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    2
  • Pages: 

    -
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    2529
  • Downloads: 

    0
Keywords: 
Abstract: 

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2529

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

هاشمی سهیلا

Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    2
  • Pages: 

    53-82
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    927
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

این پژوهش با هدف بررسی کیفیت دانش مرتبط با خردمندی دانشجویان و نقش آن در فرآیند حل مساله زندگی واقعی و همچنین بررسی سطح باورهای معرفت ‏شناسی آنها و ارتباط آن با خردمندی انجام شد. با استفاده از روش نمونه‏ گیری طبقه ‏ای 101 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد انتخاب شدند. داده‏ های مرتبط با خردمندی با استفاده از دستورالعمل ارزیابی عملکرد خردمندانه پارادایم برلین در قالب حل مساله و مصاحبه استاندارد شده و داده‏ های مرتبط با باورهای معرفت ‏شناسی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته قضاوت تاملی کینگ و کیچنر جمع ‏آوری شد. داده‏ های حاصل با استفاده از آزمون t گروه ‏های مستقل و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. یافته ‏های پژوهش حاکی از آن است دانشجویان از لحاظ سطح دانش مرتبط با خردمندی از حد متوسط بسیار پایین ‏تر بوده‏ اند و میان دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد، در خردمندی تفاوت معنا‏داری وجود نداشت، اما میان دانشجویان گروه تحصیلی علوم انسانی و علوم پایه تفاوت معنا‏داری مشاهده شد. از لحاظ سطح باورهای معرفت‏ شناسی دانشجویان بین دو سطح پیش تاملی و شبه تاملی قرار داشتند. میان دانشجویان علوم انسانی و علوم پایه، از لحاظ قضاوت تاملی تفاوت معنا‏داری وجود نداشت، اما میان دانشجویان کارشناسی و دانشجویان کارشناسی ارشد تفاوت معنا‏داری وجود داشت. همبستگی بین خردمندی و باورهای معرفت ‏شناسی در حد نسبتا ضعیف است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 927

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    2
  • Pages: 

    130-146
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1522
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی میزان تاثیر کارگاه های آموزش مدیریت خشم بر معلمان در ارتباط با دانش آموزان کم توان ذهنی طراحی و اجرا شد و این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون تک گروهی است. 31 معلم به روش نمونه گیری در دسترس از دو مدرسه ویژه کودکان کم توان ذهنی در تهران به طور داوطلبانه در این پژوهش مشارکت کردند. برنامه مدیریت خشم هفته ای یک بار، به صورت گروهی و به مدت هفت جلسه دو ساعته برای آزمودنی ها اجرا شد. شرکت کنندگان، مقیاس ارزیابی خشم معلم را قبل و پس از دوره آموزشی و همچنین به منظور پیگیری نه ماه پس از مداخله تکمیل کردند. نتایج تحلیل واریانس با طرح اندازه گیری مکرر نشان دهنده این بود که شدت خشم معلمان در موقعیت های خشم انگیز در ارتباط با دانش آموزان کم توان ذهنی به طور معناداری کاهش یافت. همچنین در مرحله پس آزمون نسبت به پیش آزمون استفاده از راهبردهای کنترل عصبانیت به لحاظ آماری افزایش ملاحظه پذیری داشته است؛ اما در مولفه بیان بیرونی خشم تفاوت معناداری مشاهده نشد. یافته های پژوهش حاضر، همسو با نتایج پژوهش های دیگر تاییدی بر کارآیی مداخلات شناختی - رفتاری در کنترل خشم است.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1522

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    2
  • Pages: 

    149-176
Measures: 
  • Citations: 

    1
  • Views: 

    2708
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

اگر یک نظام آموزشی بر آن است تا دانش آموختگان آن از آموزش و پرورشی متوازن و متعادلی بهره مند شوند، طبیعی است که به برنامه های مناسب تربیت فلسفی، فکری و استدلالی آن نظام به طور جدی توجه شود تا بروز خلاقیت ها و شایستگی های نهفته آنها امکان پذیر شود و این ضرورتی است که بسیاری از کشورها به آن توجه کرده اند. در حال حاضر توسعه مهارت ها و برنامه های آموزش فلسفه برای کودکان در کشورهای مختلف جهان از روند در حال رشدی برخوردار شده، و کشورهای مختلف با توجه به نیازهای آموزشی و بافت اجتماعی خود شکل خاصی از این برنامه را در کشور خود پیاده کرده اند. لذا با توجه به این مهم در این مقاله با روش توصیفی ـ تحلیلی رویکردهای مختلف این برنامه بررسی و نسبت آنها با برنامه درسی رسمی تبیین شد. نتایج که به طور کلی دو رویکرد فلسفه در مقام فلسفیدن و فلسفه در مقام آموزش آرا فلاسفه در آموزش های فلسفی مطرح است. که به رویکرد فلسفیدن به واسطه برنامه فلسفه برای کودکان در کشورهای مختلف توجه شده است. اما حضور این برنامه در برنامه درسی کشورهای مختلف تفاوت هایی را در پی داشته و به سه شیوه به آن توجه شده است: 1. به عنوان واحد درسی مستقل در برنامه درسی رایج، 2. به عنوان جاری شدن روش و روح فلسفیدن در کل برنامه درسی، 3. به صورت ترکیبی یعنی هم به عنوان واحد درسی مستقل و هم به صورت تلفیق در دروس دیگر.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2708

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

MESRABADI JAVAD

Issue Info: 
  • Year: 

    2011
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    2
  • Pages: 

    9-32
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    2534
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

Concept maps usage expanding as an academic achievement measurement tools great a challenge in scoring them. This study introduces three scoring methods of the concept maps tests: (1) Relational method that in which a relationship between concepts separately was scored. (2) Structural method that based on scores was given to hierarchical organization of the concepts. (3) Similarity method that in which a student’s concept map compares with a teacher’s concept map and assign score for each section of the map. Critical validity, interrater reliability and discriminative reliability were used to identify the most appropriate method of scoring. Subjects of the research consist of 105 high school students in Tabriz that were present in four classes. Findings showed that the relational method of scoring has higher quantities of the indicators than other methods. Similarity scoring method has the lowest indices in comparison with two other methods.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 2534

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    2011
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    2
  • Pages: 

    33-52
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1352
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

Conflict is a naturally occurring phenomenon with either positive or negative effects, depending on its management. It is a phenomenon inherent within all organizations, and arises from the differences of goals, needs, interests, attitudes, values and perceptions between the interaction of groups such as management and employee. In fact, it is inevitable in changing organizations. School as an organization is involved with conflict. Conflict cannot be resolved; rather, it has to be managed. Researchers have recorded five patterns of conflict management styles that are competition, accommodation, compromise, avoidance, and collaboration. Researches revealed that conflict management requires skills that are emotionally based, and emotional intelligence (EI) is a more significant factor in predicting success. The purpose of this study was to identify relationship between the administrators’ conflict-management styles and their emotional intelligence. The examined population for the research was comprised of 589 administrators (292 males and 297 females). The selection routine was followed by multistage sampling method. Conflict-management styles test was used for identifying administrators’ conflict-management styles and EI test for emotional quotient rate. The data obtained were analyzed by using Pearson correlations. Analyses of the data indicated positive correlation between EI and collaboration style. Also, there was a negative correlation between EI and competition, accommodation, and avoidance styles, but there was not any correlation between EI and compromise.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    2011
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    2
  • Pages: 

    83-106
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    857
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

The purpose of this study was to determine the relationship meta-cognitive knowledge, and effective teaching of public universities faculty members in city of Isfahan at the 1387-88 school year. This study was descriptive- correlation. Subjects were 82 faculty members (59 male and 23 female) and 820 students (468 male and 352 female). The instruments were Met-cognitive Awareness Inventory (MAI) that distributed among faculty members through proportional stratified sampling, and Effective Teaching Indicators Questionnaire (ETIQ) that completed by students of selected faculty members through simple random sampling. The finding showed that there were significant correlation between the meta-cognitive knowledge scale scores and the effective teaching scale scores (P<0/01).). Result of correlations between the metacognitive knowledge scale scores and the effective teaching scale scores with demographic elements showed that there weren’t significant correlation between the metacognitive knowledge scale scores and the effective teaching scale scores with age and (teaching experience) (P>0/05). The difference between degrees wasn’t also significant in the both of meta-cognitive knowledge and effective teaching scales (P>0/05). The finding of analysis of regression also showed that metacognitive knowledge scale scores explain only 0/022 percent of variance in the effective teaching (P<0.01).

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 857

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Issue Info: 
  • Year: 

    2011
  • Volume: 

    7
  • Issue: 

    2
  • Pages: 

    107-128
Measures: 
  • Citations: 

    2
  • Views: 

    4155
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

The aim of the present research was to study the relationship among attachment and identity styles with general health and academic achievement of female preuniversity school students in Qazvin city. Study sample consisted of 324 pre-university school students. They were selected by means of the multi-stage cluster sampling method. Attachment styles, identity styles and general health of the subjects were measured using the Cloinz and Rid's Adult Attachment Scale, Berzonsky Identity Styles, and Goldberg General Health Questionnaire, respectively. Results of the study indicated that: identity styles and learning styles were significantly correlated to each other and also were significantly correlated with general health of the subjects. Identity styles and academic achievement were significantly correlated. The correlations among attachment styles and academic achievement were not significant.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 4155

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button