چکیده فارسی:هدف این مقاله طرح مولفه های اساسی روش شناسی علوم اجتماعی در اسلام است. به این منظور، با بهره گیری از روش اسنادی و در قالب مقایسه تطبیقی، دیدگاه های اندیشمندان غرب (کوهن و پوپر) و مسلمان (چودهاری) مقایسه می شود تا بتوان به چگونگی سلسله مراتب معرفتی، بر اساس جهان بینی اسلامی دست یافت. نتایج تحقیق نشان می دهد که جهان بینی اسلامی ماهیتا توحیدی است؛ در حالی که اندیشه غربی مبانی دوگانه انگارانه دارد. انسان در جهان بینی اسلامی، بر اساس دانش الهی (لوح محفوظ) و با تکیه بر دو جنبه از توانایی های خود، یعنی عقلانیت و خلاقیت، جهان اجتماعی را می سازد. نظریه ای در این مسیر «اسلامی» است که جهان بینی آن را بازبینی و تایید کند. بنابراین، نظریه پردازی، در جهان بینی اسلامی، با تکیه بر سطح جهان بینی انجام و واقعیت جامعه اسلامی، بر اساس نظرهای بنیادین در لوح محفوظ، تبیین و اداره می شود. این مطلب بر خلاف منطق اثباتی و دوگانه انگارانه غرب و به ویژه دیدگاه پوپر است که در آن، پارادایم و فلسفه به واقعیت اجتماعی توجه دارند و تغییر در واقعیت به تغییر پارادایم و فلسفه می انجامد.
چکیده عربی:
الهدف من هذه المقالة هو طرح الاسس المنهجیة لمعرفة العلوم الاجتماعیة فی الاسلام، لذا تم مقارنة آراء علماء الغرب ک «کوهن و بوبر» بآراء علماء الاسلام (آراء جودهاری)، استعانة بالطریقة الاسنادیة فی قالب المقایسة التطبیقیة، للتمکن من الوصول الی مراتب المعرفة علی اساس الرؤیة الاسلامیة، و کان حاصل البحث أن ماهیة الرؤیة الاسلامیة توحیدیة، علی خلاف الفکر الغربی المبتنی علی الازدواجیة. فالانسان فی الرؤیة الاسلامیة یصنع عالمه علی اساس العلم الالهی (اللوح المحفوظ) من جهة، و استنادا علی قدراته العقلیة و الابتکاریة من جهة اخری، و انما تکون النظریة فی هذا السیاق «اسلامیة» اذا تطابقت مع اسس العقیدة التوحیدیة. و علی هذا الاساس یعتمد التنظیر فی الرؤیة الاسلامیة علی مستوی العقیدة التوحیدیة. و حقیقة المجتمع الاسلامی تتبین و تدار علی اساس المعتقدات المبینة فی اللوح المحفوظ. و هذه المسئلة هی علی خلاف المنطق الاثباتی و الازدواجی الغربی خاصة رؤیة بوبر. ففی رؤیة بوبر العقیدة و الفلسفة تتبع الواقع الاجتماعیة ففی الحقیقة ان تغییر الواقع الاجتماعی یؤدی الی التغییر فی العقیدة و الفلسفة.