مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,340
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: تبیین فرمول های خوانایی به عنوان روشی اساسی در تحلیل محتوای کتاب های درسی (عنوان عربی: تفسیر صیغ القرائة کأسلوب أساسی فی تحلیل محتویات الکتب المدرسیة)

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 116

کلیدواژه

فرمول های خوانایی (کلیدواژه عربی: تحلیل المحتویQ3
صیغ القرائة)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:تحلیل محتوا, یک روش تحقیق علمی و از پر کاربردترین و محبوب ترین روش های تحقیق در علوم اجتماعی, رفتاری و انسانی است. بررسی کتاب های درسی, به دلایلی همچون شناسایی نقاط قوت و ضعف ضروری است. این بررسی روش های گوناگونی دارد که تحلیل محتوا یکی از آنهاست. برای تحلیل محتوای کتاب های درسی اغلب, از دو گروه روش استفاده می شود: ابزارهای فهرستی (چک لیست ها) و فرمول های خوانایی.این مقاله می کوشد چند روش متداول فرمول های خوانایی را همراه ویژگی ها و کاربرد آن تبیین کند. میزان خوانایی یا سطح خوانش, در فهم مطالب کتاب تاثیر بسیاری دارد. از فرمول های ریاضی گوناگونی می توان برای تعیین میزان خوانایی کتاب ها استفاده کرد. این فرمول ها, درجه پیچیدگی زبانی متن کتاب را مشخص می کند. مهم ترین نتایج نشان می دهد که به کمک فرمول های خوانایی می توان مواردی همچون سطح کلاسی, سطح سنی, سطح آموزشی و سبک توصیفی کتاب های درسی را تعیین کرد؛ البته باید هر کدام از فرمول ها برای متن های فارسی بومی شود تا نتایج اعتبار بیشتری داشته باشد. چکیده عربی:یعتبر تحلیل المحتوی, أسلوب الدراسة العلمی الذی یتمیز بمیزات خاصة, هذا الأسلوب, الیوم أصبح من أکثر أسالیب الدراسة إستخداما و حبا فی العلوم الإجتماعیة, السلوکیة و العلوم الإنسانیة. یجب إستعراض و دراسة الکتب المدرسیة لأسباب عدیدة بما فیها التعرف علی النقاط القویة و الضعیفة. یمکن أن یتم هذا الإستعراض بطرق متعددة, منها تحلیل المحتوی. و یستفاد غالبا من أسلوب الأدوات الفهرسیة و صیغ القرائة لتحلیل محتویات الکتب المدرسیة.تحاول هذه المقالة أن تبین عدة أسالیب متداولة من صیغ القرائة مشفوعا بمیزات و إستعمالها. کمیة القرائة أو مستوی القرائة تلعب دورا مهما فی فهم محتویات الکتب. یمکن أن تستخدم الصیغ الریاضیة العدیدة لتحدید مقدار قرائة الکتب هذه الصیغ, تبین مستوی التعقید اللغوی فی متن الکتاب, یظهر أهم النتائج أن یمکن تمییز المستوی الصفی, المستوی العمری, المستوی التعلیمی والأسلوب الوصفی للکتب الدراسیة, مستفیدا من صیغ القرائة و للحصول علی النتائج الأکثر إئتمانا, بالطبع لابد أن یتم توطین کل من هذه الصیغ للمتون الفارسیة.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جعفری هرندی، رضا، و میرشاه جعفری، سیدابراهیم. (1389). عنوان فارسی: تبیین فرمول های خوانایی به عنوان روشی اساسی در تحلیل محتوای کتاب های درسی (عنوان عربی: تفسیر صیغ القرائة کأسلوب أساسی فی تحلیل محتویات الکتب المدرسیة). روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، 16(63)، 97-116. SID. https://sid.ir/paper/88365/fa

Vancouver: کپی

جعفری هرندی رضا، میرشاه جعفری سیدابراهیم. عنوان فارسی: تبیین فرمول های خوانایی به عنوان روشی اساسی در تحلیل محتوای کتاب های درسی (عنوان عربی: تفسیر صیغ القرائة کأسلوب أساسی فی تحلیل محتویات الکتب المدرسیة). روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)[Internet]. 1389؛16(63):97-116. Available from: https://sid.ir/paper/88365/fa

IEEE: کپی

رضا جعفری هرندی، و سیدابراهیم میرشاه جعفری، “عنوان فارسی: تبیین فرمول های خوانایی به عنوان روشی اساسی در تحلیل محتوای کتاب های درسی (عنوان عربی: تفسیر صیغ القرائة کأسلوب أساسی فی تحلیل محتویات الکتب المدرسیة)،” روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، vol. 16، no. 63، pp. 97–116، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88365/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button