مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

901
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنوان فارسی: رهیافت بومی سازی علوم انسانی (عنوان عربی: نهج التوطین فی العلوم الإنسانیة)

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 53

کلیدواژه

روش شناسی (کلیدواژه عربی: نهج توطین العلوم الإنسانیةQ3
المنهجیة)Q3

چکیده

 چکیده فارسی:رهیافت های گوناگونی در حوزه روش شناسی علوم انسانی ارایه شده است. رهیافت های تجربه گرایی, طبیعت گرایی, رفتارگرایی, تفسیری, ساختارگرایی و پساساختارگرای, گفتمانی, انتقادی, پست مدرنی و فمینیستی در غرب ادبیات غنی دارد. این رهیافت ها, در اغلب کتاب های روش شناسی مطرح و در قالب ارکان سه گانه هستی شناسی, معرفت شناسی و روش شناسی, محتوای آنها عرضه می شود. با توجه به اهمیت و ضرورت بومی سازی علوم انسانی, در سیاست گذاری علمی کشور, نویسنده در جهت اشاعه فرهنگ بومی سازی, نخست تلقی معتدلی از بومی سازی علوم انسانی ارایه می کند و سپس می کوشد برای رهیافت بومی سازی علوم انسانی نیز, مانند دیگر رهیافت ها, زمینه تدوین اولیه ارکان سه گانه هستی شناسی, معرفت شناسی و روش شناسی را فراهم کند. پس از طرح اولیه چنین زمینه ای و نقادی و آشکار شدن خلاها و ضعف های آن می توان به نظریه غنی شده ای دست یافت که در همه رشته های علوم انسانی کاربردی باشد.   چکیده عربی: لقد قدمت النهوج العدیدة فی مجال المنهجیة فی العلوم الانسانیة: نهوج المذهب الطبیعیة, السلوکیة, الإجباریة, البنیویة و مابعد البنیویة, الحواری؛ الإنتقادی, مابعد الحدیث و النسائیة (نظریة الإهتمام الأکثر بالنساء) لکلها فی الغرب ادب غنی. قطرح هذه النهوج فی معظم الکتب المنهجیة و یتم عرض المحتوی و مفاهیمها فی قالب الأرکان الثلاثة, علم الوجود, نظریة المعرفة و المنهجیة, نظرا إلی أهمیة و ضرورة توطین العلوم الإنسانیة فی تعیین سیاسة البلد العلمیة, یقدم الکاتب فی ا لبدایة تفسیرا إعتدالیا من توطین العلوم الإنسانیة لأجل نشر هذه الثقافة, ثم یحاول أن یوفر أرضیة التدوین الإبتدائی و الأولی للأرکان الثلاثة, علم الوجود, نظریة المعرفة و المنهجیة کالنهوج الأخری و بعد طرحها الأولیة و إنتقاد أصحاب ذوی الرأی منها و إستکشاف نقائص و نقاطها الضعیفة, یمکن الوصول إلی النظریة الغنیة و المتینة التی تصلح للإستفادة منها فی کافة العلوم الإنسانیة.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    برزگر، ابراهیم. (1389). عنوان فارسی: رهیافت بومی سازی علوم انسانی (عنوان عربی: نهج التوطین فی العلوم الإنسانیة). روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، 16(63)، 29-53. SID. https://sid.ir/paper/88362/fa

    Vancouver: کپی

    برزگر ابراهیم. عنوان فارسی: رهیافت بومی سازی علوم انسانی (عنوان عربی: نهج التوطین فی العلوم الإنسانیة). روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)[Internet]. 1389؛16(63):29-53. Available from: https://sid.ir/paper/88362/fa

    IEEE: کپی

    ابراهیم برزگر، “عنوان فارسی: رهیافت بومی سازی علوم انسانی (عنوان عربی: نهج التوطین فی العلوم الإنسانیة)،” روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه)، vol. 16، no. 63، pp. 29–53، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/88362/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button