مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

744
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری بر کاهش مشکلات پرخاشگری و قانون شکنی نوجوانان: یک مطالعه نیمه آزمایشی

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 32

چکیده

 زمینه و هدف: فرزندپروری به عنوان مجموعه رفتارهایی از سوی والدین جهت تربیت فرزندان, همواره موضوعی چالش برانگیز برای والدین بوده است و آموزش به والدین یکی از راه کارهای اساسی جهت کاهش این چالش ها به شمار می آید. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری بر کاهش مشکلات پرخاشگری و قانون شکنی نوجوانان شهر اهواز انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح گروه آزمایش و کنترل با پیش آزمون-پس آزمون بود. از بین کلیه والدین (زن و مرد) دارای فرزند نوجوان با مشکل پرخاشگری و قانون شکنی مراجعه کننده به مراکز مشاوره اهواز در سال 1399, 34 نفر انتخاب و به صورت تصادفی (قرعه کشی) در دو گروه آزمایش (17 نفر) و کنترل (17 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش بسته تدوین شده فرزندپروری قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس اندازه گیری مشکلات رفتاری (CBCL) Child Behavior Checklist استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد که آموزش فرزندپروری بر نمره مشکلات قانون شکنی (335/18=F, 001/0>P) و پرخاشگری (346/15=F, 001/0>P) تاثیر معنی دار داشته است. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر, می توان نتیجه گرفت بسته آموزشی تدوین شده فرزندپروری نوجوانان بر بهبود مشکلات پرخاشگری و قانون شکنی موثر می باشد. این بسته جهت بهبود مشکلات رفتاری نوجوانان, به والدین پیشنهاد می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رادفر، شیوا، زارعی، اقبال، سودانی، منصور، و معلم، مهناز. (1401). اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری بر کاهش مشکلات پرخاشگری و قانون شکنی نوجوانان: یک مطالعه نیمه آزمایشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، 21(1 )، 17-32. SID. https://sid.ir/paper/1001666/fa

Vancouver: کپی

رادفر شیوا، زارعی اقبال، سودانی منصور، معلم مهناز. اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری بر کاهش مشکلات پرخاشگری و قانون شکنی نوجوانان: یک مطالعه نیمه آزمایشی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان[Internet]. 1401؛21(1 ):17-32. Available from: https://sid.ir/paper/1001666/fa

IEEE: کپی

شیوا رادفر، اقبال زارعی، منصور سودانی، و مهناز معلم، “اثربخشی بسته آموزشی فرزندپروری بر کاهش مشکلات پرخاشگری و قانون شکنی نوجوانان: یک مطالعه نیمه آزمایشی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، vol. 21، no. 1 ، pp. 17–32، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1001666/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button