Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,437
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,547
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی مهارت های ارتباطی والدین بر میزان عزت نفس دانش آموزان دختر نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 191 | صفحه پایان 199

چکیده

 مقدمه: عزت نفس قطعی ترین عامل در روند رشد روانی افراد و یکی از معیارهای سلامت روان می باشد. در دوره نوجوانی نقش والدین و مهارت آنان در برقراری ارتباط مثبت و سازنده با فرزند نوجوانشان بسیار حساس و حیاتی است. هدف این مطالعه تعیین تاثیر برنامه آموزشی مهارت های ارتباطی والدین بر میزان عزت نفس دانش آموزان دختر نوجوان است. مواد و روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه ­ تجربی است که در سال 1397 در یکی از دبیرستان های دولتی شهرستان دماوند انجام شد. نمونه ها 77 نوجوان دختر و والدینشان بودند که به صورت غیر تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک, پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت بود. ابتدا درگروه کنترل و آزمون عزت نفس دانش آموزان دختر سنجیده شد. در گروه آزمون با توجه به نیازهای آموزشی والدین 16 جلسه آموزشی طراحی و در قالب آموزش گروهی در گروه های 10 نفره اجرا گردید. بعد از یک ترم تحصیلی دوباره عزت نفس در دو گروه سنجیده شد. داده ها با آزمون های ویلکاکسون, من ویتنی وآنالیز کوواریانس توسط نرم افزار spss22 تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: آزمون من ویتنی قبل از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل از نظر میانگین نمره عزت نفس تفاوت معنی دار نشان نداد. بعد از مداخله در دو گروه آزمون و کنترل با توجه به آنالیز کوواریانس تفاوت معنی دار نشان داد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه حاضر که نشان دهنده تاثیر برنامه آموزشی مهارت های ارتباطی والدین در افزایش عزت نفس دانش آموزان دختر نوجوان بوده است, پیشنهاد می گردد جهت ارتقای سلامت دختران نوجوان توجه ویژه ای به آموزش والدین بر اساس نیاز و خصوصیات دوران نوجوانی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نصیری نیا، نرگس، معماریان، ربابه، و راسخی، علی اکبر. (1400). تاثیر برنامه آموزشی مهارت های ارتباطی والدین بر میزان عزت نفس دانش آموزان دختر نوجوان. پایش، 20(2 )، 191-199. SID. https://sid.ir/paper/383054/fa

    Vancouver: کپی

    نصیری نیا نرگس، معماریان ربابه، راسخی علی اکبر. تاثیر برنامه آموزشی مهارت های ارتباطی والدین بر میزان عزت نفس دانش آموزان دختر نوجوان. پایش[Internet]. 1400؛20(2 ):191-199. Available from: https://sid.ir/paper/383054/fa

    IEEE: کپی

    نرگس نصیری نیا، ربابه معماریان، و علی اکبر راسخی، “تاثیر برنامه آموزشی مهارت های ارتباطی والدین بر میزان عزت نفس دانش آموزان دختر نوجوان،” پایش، vol. 20، no. 2 ، pp. 191–199، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/383054/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا