مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

130
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

532
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی برنامه آموزشی پیگیر بر فرسودگی شغلی پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 148 | صفحه پایان 154

چکیده

 مقدمه: پرستاران شاغل در بیمارستان های نظامی در معرض استرس های مخصوص محیط نظامی و سطوح بالای فرسودگی شغلی قرار دارند. برنامه آموزشی پیگیر شیوه ای برای کاهش فرسودگی شغلی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه آموزشی پیگیری مستمر بر وضعیت فرسودگی شغلی پرستاران صورت پذیرفت. روش کار: مطالعه حاضر نیمه تجربی در بیمارستان منتخب نظامی تهران با 94 پرستار شاغل صورت پذیرفت. در ابتدا پرسشنامه استاندارد گلدارد توسط پرستاران تکمیل و سپس 70 نفر از پرستارانی حائز شرایط ورود به مطالعه, به صورت تصادفی در دو گروه شاهد و آزمون قرار گرفتند. جلسه گروهی دوساعته در خصوص راهکارهای کاهش فرسودگی شغلی و ارائه کتابچه آموزشی به گروه آزمون انجام شد. ارسال پیامک ها در گروه آزمون به صورت سه پیامک در هر هفته و به مدت سه ماه بود و در انتها مجددا" هر دو گروه پرسشنامه فرسودگی شغلی را تکمیل نمودند. داده ها به کمک نرم افزارspss نسخه 17 و با آزمون های آماری استنباطی و توصیفی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که میزان فرسودگی شغلی قبل از مداخله در دو گروه آزمون و شاهد تفاوت معنی داری نداشت. در گروه آزمون میزان فرسودگی شغلی در قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی داری داشت ( P=0/001) نتیجه گیری: بر اساس نتایج استفاده از برنامه های آموزشی پیگیر از طریق تلفن, اینترنت و پیامک برای کاهش فرسودگی شغلی پرستاران توصیه می گردد. این توصیه های درمانی باید کوتاه, مفید و قابل اجرا باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سیرتی نیر، مسعود، نوابی، محمد، و نحریر، بتول. (1398). بررسی اثربخشی برنامه آموزشی پیگیر بر فرسودگی شغلی پرستاران. پژوهش توانبخشی در پرستاری، 6(2 )، 148-154. SID. https://sid.ir/paper/1003452/fa

    Vancouver: کپی

    سیرتی نیر مسعود، نوابی محمد، نحریر بتول. بررسی اثربخشی برنامه آموزشی پیگیر بر فرسودگی شغلی پرستاران. پژوهش توانبخشی در پرستاری[Internet]. 1398؛6(2 ):148-154. Available from: https://sid.ir/paper/1003452/fa

    IEEE: کپی

    مسعود سیرتی نیر، محمد نوابی، و بتول نحریر، “بررسی اثربخشی برنامه آموزشی پیگیر بر فرسودگی شغلی پرستاران،” پژوهش توانبخشی در پرستاری، vol. 6، no. 2 ، pp. 148–154، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1003452/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button