مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

145
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

506
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر بازی درمانی شناختی، آموزش رفتاری مادران، آموزش کلامی کودکان بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی کودکان 8-10 ساله

صفحات

 صفحه شروع 110 | صفحه پایان 124

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه-بیش فعالی یکی از شایع ترین اختلالات روان پزشکی دوران کودکی است. هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر بازی درمانی شناختی, آموزش رفتاری مادران, آموزش کلامی کودکان بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی کودکان 8-10 ساله بود. روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی (پیش آزمون-پس آزمون) با استفاده از سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. به همین منظور, 60 نفر از کودکان و مادران کودکان پسر دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی با دامنه سنی 8-10 ساله مراجعه کننده به مرکز درمانی روان شناختی شهر خوی (روان آرام) که براساس تشخیص روان پزشک و پرسشنامه ی کانرز (فرم والدین) دارای این اختلال تشخیص داده شده اند به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و در سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل(برای هر گروه تعداد مساوی 15 نفر) جایگزین شدند. سپس گروه های آزمایش به مدت 8 جلسه (هفته ای دو جلسه 45 دقیقه ای) تحت آموزش به روش بازی درمانی شناختی, آموزش رفتاری مادران, آموزش کلامی کودکان قرار گرفتند. در طی این مدت بر روی گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت. همه آزمودنی ها پیش از آغاز آموزش و پس از آن, مقیاس مشکلات رفتاری کودکان کانرز فرم والدین (1978) را پر کردند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس چندراهه استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات کل اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی در گروه آموزش رفتاری مادران نسبت به گروه بازی درمانی شناختی و در گروه بازی درمانی شناختی نسبت به گروه آموزش کلامی کودکان و در گروه آموزش کلامی کودکان نسبت به گروه کنترل در پس آزمون به طور معنی داری کاهش یافته است (05/0

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زینالی، حمداله، پناه علی، امیر، و علیوندی وفا، مرضیه. (1400). مقایسه تاثیر بازی درمانی شناختی, آموزش رفتاری مادران, آموزش کلامی کودکان بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی کودکان 8-10 ساله. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 28(7 )، 110-124. SID. https://sid.ir/paper/1005383/fa

    Vancouver: کپی

    زینالی حمداله، پناه علی امیر، علیوندی وفا مرضیه. مقایسه تاثیر بازی درمانی شناختی, آموزش رفتاری مادران, آموزش کلامی کودکان بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی کودکان 8-10 ساله. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1400؛28(7 ):110-124. Available from: https://sid.ir/paper/1005383/fa

    IEEE: کپی

    حمداله زینالی، امیر پناه علی، و مرضیه علیوندی وفا، “مقایسه تاثیر بازی درمانی شناختی, آموزش رفتاری مادران, آموزش کلامی کودکان بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه و بیش فعالی کودکان 8-10 ساله،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 28، no. 7 ، pp. 110–124، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1005383/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button