مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

60
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

29
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی الگوی ارزیابی و ارتقاء مهارت های اطلاعات و ارتباطات کتابداران کتابخانه های عمومی (مطالعه موردی: استان خوزستان)

صفحات

 صفحه شروع 317 | صفحه پایان 346

چکیده

 هدف: هدف تحقیق حاضر طراحی الگوی ارزیابی و ارتقاء مهارت های فن آوری های اطلاعاتی (مهارت های نرم افزاری, سخت افزاری, شبکه و فن آوری های ارتباطی) کتابداران کتابخانه های عمومی است. روش شناسی: هدف پژوهش کاربردی و با استفاده همزمان از تکنیک فراترکیب, تحلیل محتوا, تکنیک دلفی, روایی سازه و مدل یابی محقق شده است. در تحلیل محتوای کیفی استخراج 129مقوله مفهومی از 15 مقاله انجام شده است که این مفاهیم با اجرای سه مرحله ای تکنیک دلفی و با تایید 20 نفر اعضاء تیم خبره تبدیل به پرسشنامه ای متشکل از 35 گویه با پایایی(97/0) و روایی(90/0) شده است. جامعه آماری اجرای پرسشنامه, شامل 327 نفر از کتابداران استان خوزستان در سال 1399 بوده است که با روش نمونه گیری انتساب متناسب, تعداد 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند یافته ها: یافته ها نشان می دهد که مهارت های نرم افزاری با بارعاملی(95/0), مهارت های سخت افزاری با بارعاملی(88/0), مهارت های شبکه با بارعاملی(91/0) و مهارت فن آوری های ارتباطی با بارعاملی(87/0) در یک رابطه همبسته, بر ارتقاء مهارت فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی کتابداران تاثیرگذار هستند. نتیجه گیری: طبق نتایج در مهارتهای اطلاعاتی برای کتابداران ابتدا مهارتهای نرم افزاری اهمیت دارند, سپس مهارتهای شبکه مفید می باشندو مهارتهای سخت افزاری و ارتباطاتی نیز مد نظر هستند. شاخص های برازش نیز موید آن است که الگوی پیشنهادی از اعتبار بالایی برخوردار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دستاران، مراد، میرحسینی، زهره، و سپهر، فرشته. (1401). طراحی الگوی ارزیابی و ارتقاء مهارت های اطلاعات و ارتباطات کتابداران کتابخانه های عمومی (مطالعه موردی: استان خوزستان). علوم و فنون مدیریت اطلاعات، 8(2 )، 317-346. SID. https://sid.ir/paper/1005432/fa

    Vancouver: کپی

    دستاران مراد، میرحسینی زهره، سپهر فرشته. طراحی الگوی ارزیابی و ارتقاء مهارت های اطلاعات و ارتباطات کتابداران کتابخانه های عمومی (مطالعه موردی: استان خوزستان). علوم و فنون مدیریت اطلاعات[Internet]. 1401؛8(2 ):317-346. Available from: https://sid.ir/paper/1005432/fa

    IEEE: کپی

    مراد دستاران، زهره میرحسینی، و فرشته سپهر، “طراحی الگوی ارزیابی و ارتقاء مهارت های اطلاعات و ارتباطات کتابداران کتابخانه های عمومی (مطالعه موردی: استان خوزستان)،” علوم و فنون مدیریت اطلاعات، vol. 8، no. 2 ، pp. 317–346، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1005432/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button