مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

331
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

561
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش تنظیم شناختی هیجان بر تکانشگری و روابط با همسالان در دانش آموزان مقطع متوسطه: یک مطالعه راهنما

صفحات

 صفحه شروع 92 | صفحه پایان 101

چکیده

 زمینه و هدف: دشواری در تنظیم هیجانات, اغلب به عنوان یکی از مؤلفه های اساسی در بسیاری از اختلالات رفتاری مطرح می شود. تنظیم شناختی هیجان به عنوان روشی برای فهمیدن این مسئله است که چگونه فرد می تواند توجه خود را سازمان داده و اعمال راهبردی و مصرانه را برای حل مسائل به دست آورد. هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش تنظیم شناختی هیجان بر کاهش تکانشگری و بهبود روابط با همسالان در دانش آموزان مقطع متوسطه شهر شیراز بود. روش و مواد: روش پژوهش, نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه گواه بود. این پژوهش با مشارکت 40 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهرستان شیراز در سال 1398 انجام شد. نمونه گیری به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه مهارت های اجتماعی Matson جمع آوری شد. مداخله آزمایشی شامل آموزش تنظیم شناختی هیجان براساس مدل Grass به مدت هشت جلسه گروهی 2 ساعته بود. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چندراهه و نرم افزار SPSS-22 تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: میانگین (انحراف معیار) سن در گروه آزمایش (9/0) 4/16 و گروه گواه برابر با (9/0) 4/16 سال بود. در گروه آزمایش میانگین (انحراف معیار) تکانشگری از (4/6) 8/29 در پیش آزمون به (1/6) 6/27 در پس آزمون کاهش یافت (01/0=P) همچنین روابط با همسالان از (7) 6/22 در پیش آزمون به (8/5) 8/24 در پس آزمون افزایش یافت (04/0=P). در گروه گواه میانگین (انحراف معیار) نمرات متغیرهای مطالعه در پیش آزمون و پس آزمون تفاوتی نداشت. نتیجه گیری: مطالعه نشان داد که آموزش تنظیم شناختی هیجان, موجب کاهش تکانشگری و بهبود روابط با همسالان در دانش آموزان می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوادپور، مرضیه، رضایی، آذرمیدخت، جاویدی، حجت اله، و خیر، محمد. (1401). تأثیر آموزش تنظیم شناختی هیجان بر تکانشگری و روابط با همسالان در دانش آموزان مقطع متوسطه: یک مطالعه راهنما. سلامت اجتماعی، 9(2 )، 92-101. SID. https://sid.ir/paper/1008747/fa

    Vancouver: کپی

    جوادپور مرضیه، رضایی آذرمیدخت، جاویدی حجت اله، خیر محمد. تأثیر آموزش تنظیم شناختی هیجان بر تکانشگری و روابط با همسالان در دانش آموزان مقطع متوسطه: یک مطالعه راهنما. سلامت اجتماعی[Internet]. 1401؛9(2 ):92-101. Available from: https://sid.ir/paper/1008747/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه جوادپور، آذرمیدخت رضایی، حجت اله جاویدی، و محمد خیر، “تأثیر آموزش تنظیم شناختی هیجان بر تکانشگری و روابط با همسالان در دانش آموزان مقطع متوسطه: یک مطالعه راهنما،” سلامت اجتماعی، vol. 9، no. 2 ، pp. 92–101، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1008747/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button