مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

176
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

566
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی توان بخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی با توان بخشی شناختی کلاسیک بر بهبود کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی

صفحات

 صفحه شروع 688 | صفحه پایان 703

چکیده

 زمینه و هدف: کودکان دارای اختلال نقص توجه-بیش فعالی گروه هدف مناسبی برای توان بخشی شناختی هستند, چراکه مشکلات رفتاری آن ها اعم از بی توجهی, تکانشگری و بیش فعالی خاستگاه شناختی و مغزی مشخصی دارند. این انطباق رفتار با کارکرد شناختی فرصت ترمیم رفتار با تقویت کارکرد شناختی را فراهم می آورد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش توان بخشی شناختی مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی به عنوان روشی نوین, با روش توان بخشی شناختی کلاسیک بر بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی, انجام شده است. مواد و روش ها: این پژوهش از نوع نیمه تجربی بود که با استفاده از طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 7 تا 12سال مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی در شهر تهران در سال 1398 بود که با روش نمونه گیری دردسترس, انتخاب شدند و به طور تصادفی در سه گروه دوازده نفری قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون شرکت کنندگان با مقیاس رتبه بندی اختلال نقص توجه-بیش فعالی و آزمون یکپارچگی دیداری و شنیداری رایانه ای مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه اول آزمایش, بسته توان بخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی و گروه دوم آزمایش, بسته توان بخشی شناختی رایانه ای کاپیتان لاگ را دوازده جلسه به صورت دو بار در هفته دریافت کردند. در این مدت در گروه کنترل مداخله ای انجام نشد. از هر سه گروه بعد از اجرای مداخله پس آزمون گرفته شد. از تحلیل کوواریانس تک متغیره (آنکووا) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه26 برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. ملاحظات اخلاقی: این مطالعه با شناسه IR. IAU. CTB. REC. 1400. 001 به تصویب کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی رسیده است. یافته ها: یافته ها نشان دادند که هر دو روش مداخله توان بخشی شناختی بر کارکردهای شناختی (توجه انتخابی, توجه پایدار) کودکان اختلال نقص توجه و بیش فعالی (0/01P). نتیجه گیری: توان بخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی به اندازه توان بخشی شناختی کلاسیک بر توجه انتخابی و توجه پایدار کودکان اختلال نقص توجه و بیش فعالی تاثیرگذار است و روش توان بخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی به عنوان رویکردی نوین در توان بخشی این اختلال می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

براتی، زهرا، سپاه منصور، مژگان، و رادفر، شکوفه. (1400). مقایسه اثربخشی توان بخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی با توان بخشی شناختی کلاسیک بر بهبود کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، 24(5 (پیاپی 153) )، 688-703. SID. https://sid.ir/paper/1009049/fa

Vancouver: کپی

براتی زهرا، سپاه منصور مژگان، رادفر شکوفه. مقایسه اثربخشی توان بخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی با توان بخشی شناختی کلاسیک بر بهبود کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی. مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)[Internet]. 1400؛24(5 (پیاپی 153) ):688-703. Available from: https://sid.ir/paper/1009049/fa

IEEE: کپی

زهرا براتی، مژگان سپاه منصور، و شکوفه رادفر، “مقایسه اثربخشی توان بخشی شناختی مبتنی بر واقعیت مجازی با توان بخشی شناختی کلاسیک بر بهبود کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک (ره‌ آورد دانش)، vol. 24، no. 5 (پیاپی 153) ، pp. 688–703، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1009049/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button