مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,129
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پژوهش تبار شناختی و الهام بخشی آن برای قلمروهای پژوهشی در مطالعات برنامه درسی

صفحات

 صفحه شروع 68 | صفحه پایان 95

چکیده

 رویکرد تبار شناختی, نگاهی فلسفی- تاریخی است که در سال های اخیر ابتدا توسط نیچه و سپس فوکو در بررسی مسائل فرهنگی-اجتماعی به کار گرفته شد. به دلیل منظر ویژه ای که در بررسی این مسائل اتخاذ می کند, می تواند منجر به نتایج بدیع و کشف لایه های پنهانی این مسائل گردد. نوشتار حاضر در پی آن است تا ضمن معرفی اجمالی این رویکرد و مولفه های آن, چگونگی ورود آن به دنیای تعلیم و تربیت و برنامه درسی را بررسی نماید. تبارشناسی با بازتعریف مفهوم قدرت و محوری ساختن آن در بحث های اجتماعی- معرفتی افق جدیدی را فراروی محقق می گشاید. از جمله مولفه های زیر ساز این رویکرد, نگرش تاریخی آن به مسائل, اهتمام به آرشیو, تلاش در جهت مساله آفرینی در موضوعات و نیز محور قرار دادن بحث قدرت و رابطه دو سویه آن با دانش است. اصول روان شناختی این رویکرد در پژوهش های انسانی نیز عبارتند از: واژگونی, توجه به ویژگی های یکتای مسائل, بیرون بودگی, درون بودگی و شرطی سازی مضاعف. این نوشتار, سه نوع پژوهش تربیتی را متناسب با این مدل پژوهشی به شمار آورده است. این سه عرصه بررسی عبارتند از: سیاست های تربیتی, مفاهیم نهادینه شده در تعلیم و تربیت و برنامه درسی و فلسفه های ضمنی برنامه درسی.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجادیه، نرگس، باقری، خسرو، ایروانی، شهین، و ضیمران، محمد. (1389). پژوهش تبار شناختی و الهام بخشی آن برای قلمروهای پژوهشی در مطالعات برنامه درسی. مطالعات برنامه درسی، 4(16)، 68-95. SID. https://sid.ir/paper/101050/fa

    Vancouver: کپی

    سجادیه نرگس، باقری خسرو، ایروانی شهین، ضیمران محمد. پژوهش تبار شناختی و الهام بخشی آن برای قلمروهای پژوهشی در مطالعات برنامه درسی. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1389؛4(16):68-95. Available from: https://sid.ir/paper/101050/fa

    IEEE: کپی

    نرگس سجادیه، خسرو باقری، شهین ایروانی، و محمد ضیمران، “پژوهش تبار شناختی و الهام بخشی آن برای قلمروهای پژوهشی در مطالعات برنامه درسی،” مطالعات برنامه درسی، vol. 4، no. 16، pp. 68–95، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101050/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button