Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1544
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1544

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1101
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1101

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    165-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1888
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

جهانی شدن با کم رنگ کردن مرزهای اقتصادی موجب وابستگی اقتصادی متقابل کشورهای جهان شده است. رشد تجارت جهانی،نقل و انتقال بین المللی سرمایه، تحولات اساسی فناوری و جهانی شدن تولید، از نشانه های بارز اقتصاد جهانی است. نظام تولید در مقیاس بین المللی مهارت های جدیدی را برای اشتغال در بازار کار جهانی مورد تاکید قرار می دهد. مهارت هایی مانند کار گروهی، حل مساله، ارتباطات و استفاده از رایانه در الگوهای استخدامی سازمان های جدید به طور فزاینده ای مورد تاکید قرار می گیرد. در این ارتباط، منابع انسانی ماهر به عنوان بازیگران اصلی در پیشرفت تجارت و عامل اصلی موفقیت در رقابت جهانی به شمار می روند. بر این اساس، گام اول در زمینه تربیت نیروی انسانی ماهر، شناخت فرآیندهای تغییر ساختار اقتصادی و الگوهای سازمانی در اقتصاد جهانی است. در واقع همان نیروهایی که دولت، اقتصاد و فرهنگ را متأثر می سازند بر آموزش عالی و برنامه های درسی آموزش عالی نیز تاثیر می گذارند. این پژوهش ها با دو روش کمی و کیفی، به بررسی میزان برخورداری دانشجویان دانشگاه مازندران از مهارت های اشتغال زای بازار کار جهانی می پردازد. بر این اساس، پس از مصاحبه با مدیران صنایع، لیستی از مهم ترین مهارت های اشتغال زا در بازار کار جهانی تعیین و با استفاده از پرسشنامه، میزان برخورداری دانشجویان از این مهارت ها ارزیابی شد. یافته های تحقیق نشان می دهند میزان برخورداری دانشجویان از مهارت های اشتغال زای بازار کار در سطح متوسط به پایین بود. این امر با توجه به جنبه خود اظهاری بودن پرسشنامه ها و نظرات مدیران صنایع که سطح مهارت های دانشجویان را پایین ارزیابی کرده بودند، نیز همخوانی داشت. علاوه بر این، نتایج نشان دادند رشته تحصیلی، جنسیت و معدل، تاثیری در میزان برخورداری دانشجویان از مهارت های اشتغال زای بازار کار ندارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1888

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    1-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2303
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بازنگری در برنامه درسی دانشگاه ها پدیده مستمر، ضروری و غیرقابل اجتناب است. دانشگاه هایی که متولی آموزش افراد مسئول مراقبت های بهداشتی درمانی به ویژه پزشکان هستند، به منظور این که کیفیت خود را در سطح بالایی حفظ کنند یا آن را ارتقاء بخشند چاره ای جز تغییر ندارند. از سوی دیگر، بازنگری در آموزش پزشکی به دلیل پاسخگو بودن به روند جهانی در مراقبت های بهداشتی درمانی، فن آوری های جدید، بروز بیماری های نوپدید، انتظارات جدید بیماران، انفجار دانش و افزایش میزان اطلاعات راجع به بدن انسان، امری است اجتناب ناپذیر. تا سال 1350 منبع اصلی برنامه های آموزشی دانشکده های پزشکی کشور، برنامه دانشکده پزشکی دانشگاه تهران بود. با این وجود، در برنامه های آموزشی دانشکده های مختلف ناهمگونی هایی مشاهده می گردید که سبب شد در سال 1354 برای هر یک از دروس دوره پزشکی میزان حداقل، حداکثر و مناسب تعیین شود. در دهه 60 شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رشته ها و مقاطع مختلف رشته های پزشکی، برنامه های یکسانی طراحی نمود. از سال 1363 بازنگری برنامه های گروه پزشکی توسط شورای عالی برنامه ریزی آغاز شد. در سال 1364 با ادغام آموزش پزشکی و وزارت بهداری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد و در سال 1377 شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی به منظور فعالیت در امر برنامه ریزی و تدوین و تصویب آیین نامه ها و مقررات آموزشی تشکیل گردید. در سال 80-79 وظیفه بازنگری رشته ها به دانشگاه ها واگذار گردید اما هر گروه آموزشی تنها در مورد ده درصد از دروس رشته، مجاز به تغییر و بازنگری می باشد. در این مقاله به تاریخچه آموزش پزشکی و روند برنامه درسی رشته های پزشکی در ایران پرداخته خواهد شد و ضمن اشاره به تجربیات برخی از دانشگاه ها در مورد بازنگری رشته پزشکی یا سایر رشته های مرتبط با پزشکی، پیشنهادات و راهکارهایی در این جهت ارائه خواهد شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2303

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    29-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1513
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف این پژوهش شناسایی وضعیت دامنه موضوعی پژوهش های انجام شده رشته برنامه ریزی درسی در ایران، ترسیم وضع مطلوب و روشن کردن خلاهای موجود در این پژوهش ها است. سوال های مهم آن عبارتند از پژوهش های انجام شده در رشته برنامه ریزی درسی در ایران از لحاظ موضوعی چه وضعیتی دارند؟ وضعیت مطلوب آن کدام است؟ و در مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب چه خلاهایی وجود دارد؟این پژوهش دارای دو مرحله است. مرحله اول، جامعه آماری آن را کلیه پژوهش های انجام شده در زمینه های مرتبط با برنامه ریزی درسی تشکیل میدهند که از بین آن ها پژوهش های انجام شده در دانشگاه های دولتی ایران به عنوان نمونه برای تعیین وضع موجود پژوهش ها انتخاب شده است. در این مرحله برای جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده ها به ترتی از ابزار فیش برداری و تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. مرحله دوم برای روشن ساختن وضع مطلوب پژوهش ها 30 نفر از متخصصان برنامه ریزی درسی ایران با استفاده از نمونه گیری ملاک محور به عنوان نمونه انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها در این مرحله پرسشنامه محقق ساخته بوده است. هم چنین برای مشخص ساختن خلاهای پژوهشی نیز داده های وضع مطلوب با داده های مربوط به وضع موجود مقایسه شده است. یافته های این پژوهش نشان میدهد، پژوهش های انجام شده در ایران غالبا به بررسی موضوعات و قلمروهای سنتی این رشته تاکید داشته و به برداشت ها یا قلمروهای جدید آن پرداخته نشده است. هم چنین نتیجه نظرسنجی از متخصصان و مقایسه آن با وضع موجود نشان می دهد، پژوهشگران برنامه ریزی درسی در ایران باید به زمینه ها و قلمروهای جدید مانند: اعتبار بخشی برنامه درسی، برنامه درسی و هوش های چندگانه و برنامه درسی در شرایط پست مدرن، تلفیق در برنامه درسی، برنامه درسی علوم، علوم اجتماعی، ریاضی و فارسی بیشتر توجه کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    53-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1561
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بدون شک تربیت شهروندان خوب یکی از اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت هر کشوری است. به همین منظور این پژوهش به بررسی میزان آگاهی دانشجویان از حقوق شهروندی با تاکید بر نقش برنامه درسی می پردازد. پژوهش به روش زمینه یابی انجام شد. گروه نمونه 327 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بودند که به روش تصادفی طبقه ای (بر حسب جنسیت) انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه محقق ساخته بود. با استفاده از آزمونT تک نمونه ای وضعیت آگاهی دانشجویان از ابعاد حقوق شهروندی مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از آزمون T گروه های مستقل و تحلیل واریانس، تفاوت ابعاد حقوق شهروندی بر حسب جنسیت، مقطع تحصیلی و سن، مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد آگاهی دانشجویان در تمامی ابعاد سه گانه حقوق شهروندی شامل حقوق مدنی، حقوق سیاسی و حقوق اجتماعی به طور معناداری در سطحی پایین تر از میانگین قرار دارد. هم چنین در بررسی مقایسه ای میزان آگاهی دانشجویان دختر و پسر،فقط آگاهی از حقوق مدنی در دختران بیش از پسران بود و تفاوتی در دیگر ابعاد وجود نداشت. بررسی مقایسه ای آگاهی دانشجویان بر اساس مقطع تحصیلی و سن تفاوت معناداری را در هیچ یک از ابعاد سه گانه حقوق شهروندی نشان نداد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1561

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    68-95
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1118
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

رویکرد تبار شناختی، نگاهی فلسفی- تاریخی است که در سال های اخیر ابتدا توسط نیچه و سپس فوکو در بررسی مسائل فرهنگی-اجتماعی به کار گرفته شد. به دلیل منظر ویژه ای که در بررسی این مسائل اتخاذ می کند، می تواند منجر به نتایج بدیع و کشف لایه های پنهانی این مسائل گردد. نوشتار حاضر در پی آن است تا ضمن معرفی اجمالی این رویکرد و مولفه های آن، چگونگی ورود آن به دنیای تعلیم و تربیت و برنامه درسی را بررسی نماید. تبارشناسی با بازتعریف مفهوم قدرت و محوری ساختن آن در بحث های اجتماعی- معرفتی افق جدیدی را فراروی محقق می گشاید. از جمله مولفه های زیر ساز این رویکرد، نگرش تاریخی آن به مسائل، اهتمام به آرشیو، تلاش در جهت مساله آفرینی در موضوعات و نیز محور قرار دادن بحث قدرت و رابطه دو سویه آن با دانش است. اصول روان شناختی این رویکرد در پژوهش های انسانی نیز عبارتند از: واژگونی، توجه به ویژگی های یکتای مسائل، بیرون بودگی، درون بودگی و شرطی سازی مضاعف. این نوشتار، سه نوع پژوهش تربیتی را متناسب با این مدل پژوهشی به شمار آورده است. این سه عرصه بررسی عبارتند از: سیاست های تربیتی، مفاهیم نهادینه شده در تعلیم و تربیت و برنامه درسی و فلسفه های ضمنی برنامه درسی.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1118

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    96-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    2596
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ارزشیابی کیفیت روابط دانشجویان با اساتید راهنما به منظور حفظ و بهبود کیفیت آموزش و یادگیری، نگارش رساله و تولید دانش در دوره دکترا، بسیار با اهمیت است. در این راستا یکی از مهم ترین تصمیماتی که دانشجوی دکترا در آغاز پژوهش خود اتخاذ می کند، انتخاب استاد راهنما است. پیامدهای این انتخاب و هم چنین روابط خوب با استاد راهنما، می تواند در ارزشیابی نهایی رساله، تمایل دانشجو به انتخاب مجدد استاد راهنما و تداوم پژوهش های آتی تاثیر گذار باشد.پژوهش حاضر به منظور بهبود کیفیت و بررسی پیامدهای مذکور انجام شده است. ابتدا با بررسی ادبیات و مصاحبه با اساتید با تجربه در امر راهنمایی رساله های دکترا، 20 نشانگر کیفیت تدوین شد. در مرحله بعد با استفاده از نشانگان تدوین شده، پرسشنامه ای تهیه و به وسیله 31 دانش آموخته دوره دکترای رشته علوم تربیتی تکمیل شد. نتایج نشان داد که رضایت از انتخاب و رابطه با استاد راهنما در سطح نسبتا مطلوب قرار دارد. هم چنین تفاوت معناداری بین دانش آموختگان با نمره عالی و خوب (و پایین تر) و دانش آموختگان مایل و غیر مایل به انتخاب مجدد استاد راهنما و تداوم پژوهش های آتی با او، هم به لحاظ رضایت از انتخاب و هم به لحاظ رضایت از رابطه با استاد راهنما به دست آمد. در مرحله نهایی، با تحلیل محتوای سوالات باز پاسخ پرسشنامه، پیشنهادهایی برای بهبود کیفیت انتخاب اساتید راهنما و رابطه دانشجویان با آن ها، ارائه شد. نتایج پژوهش در بخش پایانی مقاله بحث شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2596

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    130-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1644
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هزینه های هنگفت صرف شده برای سامانه های یادگیری الکترونیکی (به عنوان یک فن آوری) برگشت پذیر نمی باشند، مگر اینکه دانشجویان در این سامانه ها به موفقیت دست یابند. بدین منظور پژوهش حاضر مدلی را بر اساس مبانی نظری و پژوهش های انجام شده در زمینه یادگیری الکترونیکی برای موفقیت دانشجویان مجازی شاغل در آموزش عالی پیشنهاد داده است. ابعاد اصلی مدل موفقیت فن آوری (TSM) را بعد ویژگی های یادگیرنده، مدیریت یادگیری و ادراکات از سامانه تشکیل می دهند. بر اساس مدل کلی موفقیت فن آوری،مدلی با تاکید بر یادگیری الکترونیکی تدوین شده است. مدل مذکور بر روی 105 دانشجوی مجازی یکی از دانشگاه های ارائه دهنده دوره های یادگیری الکترونیکی از طریق تحلیل مسیر (رگرسیون چندگانه) آزمون شد. از مهم ترین نتایج این مطالعه می توان به تاثیر بعد ادراکات از سامانه بر موفقیت یادگیرندگان اشاره کرد که تنها بعدی است که به طور مستقیم بر پیشرفت تحصیلی اثرگذار است و هم چنین اثرپذیری بعد ادراکات به بعد ویژگی های سامانه اشاره دارد. پژوهش حاضر در ادامه پیشنهادهایی کاربردی برای مدرسین، دست اندرکاران و طراحان سامانه های یادگیری الکترونیکی در جهت موفقیت دانشجویان الکترونیکی ارائه داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1644

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

SALEHI OMRAN E. | YAGHMOORI S.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2010
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    16
  • صفحات: 

    165-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    234
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

The economical structure of the societies is highly under the changing condition and the globalization phenomenon hand in hand with the changes in the economy, industry and organizations has caused the specific skills, needed for the market, to change. The production system in the international scale emphasizes on the new skills which are needed for working in the global market. The abilities such as group working, problem solving, creating relationship, and using the computer in the models of the new organizations employment are increasingly focused on. This new flexibility seems not to relate to specific working skill, but, it is consisted of skills that are necessary for working in a big market with the vast range of the jobs. In fact these skills which are known as employability and key skills can be considered as knowledge, insight, opinions and skills which lead the individuals to activation in relation with others, moving up from one job to the other, having influential role in group working and innovation in problem solving. This research investigates the amount of market employability skills of the students of the University of Mazandaran. The method used in the research is based on the descriptive-measurement one. In this research all of the juniors of the University of Mazandaran were chosen as the statistic society. The tools used to get data are; interviewing with the industrial managers of Mazandaran province and a questionnaire prepared by the researcher which is based on the market employability skills of the province which are delivered to the students. According to this fact, by interviewing the industrial managers of the province, a list of market employability skills has been prepared and by the use of a questionnaire the amount of the students' capability of these skills has been evaluated. Due to the results of the research, the students of the University of Mazandaran from view point of the market employability skills has been found to be average. Although the results show that the major, gender and the average have no influence on the amount of the market employability skills of the students.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 234

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button