مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

166
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

65
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه معنی درمانی با شناختی-رفتاری گروهی بر افزایش امید به زندگی دانشجویان مبتلا به اختلال افسردگی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

صفحات

 صفحه شروع 24 | صفحه پایان 32

چکیده

 زمینه و هدف: در سال های اخیر درمان های روان شناختی به عنوان درمانی مکمل در کنار درمان های دارویی به کمک درمانگران شتافته است. این مطالعه به منظور مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه معنی درمانی با شناختی-رفتاری گروهی بر افزایش امید به زندگی دانشجویان مبتلا به اختلال افسردگی انجام شد. روش بررسی: این کارآزمایی بالینی روی 45 دانشجوی مراجعه کننده به مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت که ابتلا به اختلال افسردگی آنان توسط روانپزشک تشخیص داده شده بود؛ در سال تحصیلی 1398 لغایت 1398 انجام شد. آزمودنی ها به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری (معنی درمانی, شناختی-رفتاری و گروه کنترل) قرار گرفتند. دانشجویان پرسشنامه امید میلر را در پیش آزمون تکمیل نمودند. پس از بررسی نمرات و گروه بندی نمونه ها, گروه های مداخله به مدت 10 هفته (هر جلسه 90 دقیقه و یک بار در هفته) مشاوره گروهی معنی درمانی و شناختی-رفتاری را دریافت نمودند. پس از اتمام دوره درمانی هر سه گروه مورد پس آزمون قرار گرفتند. یک ماه پس از اجرای پس آزمون, آزمون پیگیری اجرا شد. یافته ها: میانگین نمرات امید به زندگی دانشجویان مبتلا به اختلال افسردگی در پس آزمون و نیز پس از یک ماه پیگیری در گروه مداخله معنی درمانی و گروه مداخله شناختی-رفتاری گروهی در مقایسه با گروه کنترل افزایش آماری معنی داری یافت (P<0. 05). این میزان پس از مداخله و نیز پس از یک ماه پیگیری در مقایسه بین دو گروه مداخله تفاوت آماری معنی داری نشان نداد. نتیجه گیری: روش مشاوره گروهی معنی درمانی و شناختی-رفتاری می تواند با آموزش مفاهیمی همچون شناسایی افکار خودآیند منفی, تحریف های شناختی و فنون تکنیک های مختص خود به عنوان یک روش مداخله مفید موجب افزایش امید به زندگی دانشجویان مبتلا به اختلال افسردگی شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ثقتی، طوبی، شفیع آبادی، عبداله، سودانی، منصور، و غلام زاده جفره، مریم. (1400). مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه معنی درمانی با شناختی-رفتاری گروهی بر افزایش امید به زندگی دانشجویان مبتلا به اختلال افسردگی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، 23(2 (پی در پی 78) )، 24-32. SID. https://sid.ir/paper/1010888/fa

    Vancouver: کپی

    ثقتی طوبی، شفیع آبادی عبداله، سودانی منصور، غلام زاده جفره مریم. مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه معنی درمانی با شناختی-رفتاری گروهی بر افزایش امید به زندگی دانشجویان مبتلا به اختلال افسردگی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان[Internet]. 1400؛23(2 (پی در پی 78) ):24-32. Available from: https://sid.ir/paper/1010888/fa

    IEEE: کپی

    طوبی ثقتی، عبداله شفیع آبادی، منصور سودانی، و مریم غلام زاده جفره، “مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی به شیوه معنی درمانی با شناختی-رفتاری گروهی بر افزایش امید به زندگی دانشجویان مبتلا به اختلال افسردگی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی،” مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان، vol. 23، no. 2 (پی در پی 78) ، pp. 24–32، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1010888/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button