مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

760
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

754
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بسوی انبساط مفهومی از برنامه درسی اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 34

چکیده

 "برنامه درسی اسلامی" یکی از مفاهیم و عرصه­ های نوظهور در حوزه مطالعات برنامه درسی است که دستور کار خود را به اسلامی کردن برنامه درسی بر اساس جهان­ بینی توحیدی اختصاص داده است. البته تاکنون مفهوم نظری روشن و قابل دفاعی از ماهیت برنامه درسی اسلامی و حدودوثغور آن عرضه نشده است. هدف این نوشتار, ارائه ایده و طرح نظری اولیه در باب برنامه درسی اسلامی و قلمرو آن است. برای نیل به این منظور, در این پژوهش محتوای آثار مطرح شده موجود در زمینه برنامه درسی اسلامی در سه مرحله توصیف, تحلیل و نقد شده است. در مرحله اول, بعد از شناسایی تک­ تک آثار منتشرشده در این زمینه, منظور نویسنده از برنامه درسی اسلامی و این که نویسنده به دنبال اسلامی کردن چه بُعدیا ابعادی از ابعاد معرفتی برنامه درسی بوده است, بررسی شده است. در مرحله دوم, نوع تلاش مولف – نظریه­ پردازی یا کاربست نظریه­ های متعارف غربی-در این آثار تحلیل شده است و در مرحله سوم, این آثار از حیث محتوا و کیفیت مفهوم­ پردازی نقد شده­ اند. نتایج بررسی وضعیت موجود, حاکی از وجود دو جریان اصلی نسبت به برنامه درسی اسلامی است: گرانبار کردن محتوای برنامه­ های­ درسی از ارزش­ های اسلامی مبتنی بر مبانی نظری دانش طراحی و تدوین برنامه درسی متعارف و موجود غربی, و برنامه درسی اسلامی به مثابه یک نظریه کلان فلسفی-ارزشی. با عنایت به ناکارآمدی, محدودنگری و غفلت از ابعاد مختلف معرفتی حوزه برنامه درسی اسلامی, پژوهش حاضر سعی دارد در قالب جریان سوم و به عنوان بدیل دو جریان قبلی, توجه صاحب نظران را به تولید دانش برنامه درسی اسلامی از طریق توسعه مباحث نظری در همه ابعاد معرفتی جلب کند. بی تردید مشارکت در گسترش دانش برنامه درسی اسلامی مستلزم روی­ آوردن به نظریه­ پردازی, به مثابه تنها شاهراه خلق دانش نو است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امین خندقی، مقصود، و مهدوی خواه، علی. (1396). بسوی انبساط مفهومی از برنامه درسی اسلامی. مطالعات برنامه درسی، 12(46 )، 1-34. SID. https://sid.ir/paper/101096/fa

    Vancouver: کپی

    امین خندقی مقصود، مهدوی خواه علی. بسوی انبساط مفهومی از برنامه درسی اسلامی. مطالعات برنامه درسی[Internet]. 1396؛12(46 ):1-34. Available from: https://sid.ir/paper/101096/fa

    IEEE: کپی

    مقصود امین خندقی، و علی مهدوی خواه، “بسوی انبساط مفهومی از برنامه درسی اسلامی،” مطالعات برنامه درسی، vol. 12، no. 46 ، pp. 1–34، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101096/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button