مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

87
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

522
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط میان مقیاس درجه بندی والدین و تکالیف عملکردی کنش های اجرایی در کودکان پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 56 | صفحه پایان 68

چکیده

 مقدمه: ابزارهای درجه بندی و تکالیف عملکردی هر دو با هدف ارزیابی کنش های اجرایی کودکان پیش دبستانی استفاده می شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان مقیاس درجه بندی والدین و تکالیف عملکردی کنش های اجرایی در کودکان پیش دبستانی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. 121 نفر از کودکان پیش دبستانی 4 و 5 ساله شهر مشهد به شیوه دردسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل تکلیف حافظه کاری ظرفیت ارقام مستقیم, تکلیف حافظه کاری ظرفیت ارقام وارونه, تکلیف کنترل بازداری روز-شب, تکلیف کنترل بازداری خوشحال-ناراحت و پرسشنامه درجه بندی رفتاری کنش های اجرایی کودکان پیش دبستانی: فرم والدین بود. برای تحلیل داده ها از الگوریتم های رگرسیونی مبتنی بر درخت تصمیم, ماشین بردار پشتیبان برای رگرسیون خطی, ماشین بردار پشتیبان برای رگرسیون کرنل, شبکه عصبی پرسپترون چند لایه و جنگل تصادفی استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد در همه مدل های رگرسیونی مورد استفاده, در نمودارهای مربوط به داده های آموزش, رگرسور تلاش کرده خروجی را صحیح پیش بینی کند اما این پیش بینی روی داده های آزمون به هیچ عنوان تعمیم پیدا نکرده است, به عبارتی نمی توان با استفاده از تکالیف عملکردی کنش های اجرایی سرد, مقیاس های بالینی پرسشنامه (BRIEF-P) را پیش بینی کرد. نتیجه گیری: نمی توان ابزارهای عملکردی و درجه بندی کنش های اجرایی را به جای یکدیگر یا به عنوان ابزارهای موازی به کار برد چرا که هر کدام از این آزمونها, جنبه هایی از کنش های اجرایی را انداره می گیرند که با توجه به هدف پژوهش قابل استفاده هستند و درحالیکه هر دو حوزه ارزیابی مفید و ارزشمند هستند اما اطلاعات متفاوتی را فراهم می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، مرضیه، مشهدی، علی، بیگدلی، ایمان اله، و شهاییان، آمنه. (1401). بررسی ارتباط میان مقیاس درجه بندی والدین و تکالیف عملکردی کنش های اجرایی در کودکان پیش دبستانی. پرستاری کودکان، 8(3 )، 56-68. SID. https://sid.ir/paper/1011832/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی مرضیه، مشهدی علی، بیگدلی ایمان اله، شهاییان آمنه. بررسی ارتباط میان مقیاس درجه بندی والدین و تکالیف عملکردی کنش های اجرایی در کودکان پیش دبستانی. پرستاری کودکان[Internet]. 1401؛8(3 ):56-68. Available from: https://sid.ir/paper/1011832/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه عباسی، علی مشهدی، ایمان اله بیگدلی، و آمنه شهاییان، “بررسی ارتباط میان مقیاس درجه بندی والدین و تکالیف عملکردی کنش های اجرایی در کودکان پیش دبستانی،” پرستاری کودکان، vol. 8، no. 3 ، pp. 56–68، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1011832/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button