مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,976
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,421
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه فزون کنشی در کودکان

صفحات

 صفحه شروع 311 | صفحه پایان 320

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی کودکان انجام شد. براساس یک طرح شبه تجربی, 56 کودک (42 پسر, 14دختر) 5 تا 13 ساله از کلینیک های فوق تخصصی روان پزشکی کودک و نوجوان در شهر تبریز انتخاب شدند و به روش جایگزینی تصادفی پس از همتاسازی از لحاظ جنس, سن و میزان تحصیلات مادر, در دو گروه آزمایشی و کنترل جای گرفتند. در حالی که هر دو گروه تحت درمان قرص ریتالین قرار داشتند, گروه آزمایشی (مادران کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی) طی هفت جلسه به مدت یک ماه و سه هفته در بیمارستان روان پزشکی رازی تبریز تحت آموزش مدیریت والدین (بارکلی, 1981) قرار گرفتند اما گروه کنترل این آموزش را دریافت نکردند. نتایج حاصل از روش تحلیل کوواریانس یک طرفه نشان دادند اثر آموزش مدیریت والدین بر نشانگان اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی معنا دار بود. به عبارت دیگر, این برنامه آموزشی باعث کاهش قابل توجه نشانه های اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی در گروه آزمایش شد, در حالی که در گروه کنترل بهبودی مشاهده نشد. افزون بر این, تفاوت دو گروه دختر و پسر معنادار بود به طوری که تاثیر آموزش مدیریت والدین در دختران بیش از پسران بود و سطح بهبودی در آنان بالاتر بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خانجانی، زینب، امینی، سعیده، مالک، ایوب، هاشمی، تورج، و امیری، شاهرخ. (1393). اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه فزون کنشی در کودکان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 10(39)، 311-320. SID. https://sid.ir/paper/101348/fa

    Vancouver: کپی

    خانجانی زینب، امینی سعیده، مالک ایوب، هاشمی تورج، امیری شاهرخ. اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه فزون کنشی در کودکان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1393؛10(39):311-320. Available from: https://sid.ir/paper/101348/fa

    IEEE: کپی

    زینب خانجانی، سعیده امینی، ایوب مالک، تورج هاشمی، و شاهرخ امیری، “اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر بهبود نشانگان اختلال نارسایی توجه فزون کنشی در کودکان،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 10، no. 39، pp. 311–320، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101348/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا