Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

774
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

492
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش و اولویت بندی نیازهای والدین دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی

صفحات

 صفحه شروع 80 | صفحه پایان 88

چکیده

 زمینه و هدف: اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی یک اختلال روان پزشکی است که در دوره کودکی ظاهر شده و از شایع ترین اختلال های دوران کودکی است. هدف از پژوهش حاضر سنجش و اولویت بندی نیازهای والدین دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی است.روش: طرح پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی والدین دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی شهرستان رشت در سال تحصیلی 1395-1394 بود که نمونه ای به حجم 120 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس نیازهای خانواده برای خانواده های ایرانی (نصیری و سامانی, 1387) استفاده شد.یافته ها: نتایج آزمون فریدمن در سطح گویه ها نشان داد که مهم ترین نیازهای والدین این دانش آموزان به ترتیب عبارت اند از: نیاز به امنیت و آرامش, دوست داشتن و اظهار عشق و علاقه اعضاء خانواده به هم, رابطه خوب و سرشار از عشق و علاقه بین والدین و فرزندان, و روابط گرم و صمیمانه بین اعضاء خانواده. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد که به ترتیب مولفه های نیاز کل خانواده, نیازهای روانی- عاطفی, نیازهای تربیتی- آموزشی, نیازهای تفریحی- سرگرمی, نیازهای مادی- اقتصادی, و نیازهای سلامت جسمی دارای بیشترین اولویت بودند (P<0.001).نتیجه گیری: والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی سطوح بالاتری از تنیدگی های روانی مربوط به والدگری را تجربه می کنند و با توجه به نتایج این پژوهش, طراحی برنامه مداخله ای مبتنی بر نیازهای شناسایی شده والدین کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی ضروری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ابوالقاسمی، عباس، رهبرکرباسدهی، فاطمه، و رهبرکرباسدهی، ابراهیم. (1395). سنجش و اولویت بندی نیازهای والدین دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. سلامت روان کودک (روان کودک)، 3(4)، 80-88. SID. https://sid.ir/paper/258318/fa

    Vancouver: کپی

    ابوالقاسمی عباس، رهبرکرباسدهی فاطمه، رهبرکرباسدهی ابراهیم. سنجش و اولویت بندی نیازهای والدین دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی. سلامت روان کودک (روان کودک)[Internet]. 1395؛3(4):80-88. Available from: https://sid.ir/paper/258318/fa

    IEEE: کپی

    عباس ابوالقاسمی، فاطمه رهبرکرباسدهی، و ابراهیم رهبرکرباسدهی، “سنجش و اولویت بندی نیازهای والدین دانش آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی،” سلامت روان کودک (روان کودک)، vol. 3، no. 4، pp. 80–88، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/258318/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا