مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

975
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

756
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشانه های نارسایی توجه / فزون کنشی زیر آستانه تشخیص و مشکلات برونی سازی نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 187 | صفحه پایان 201

چکیده

 این پژوهش اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی را بر کاهش نشانه های نارسایی توجه / فزون کنشی زیر آستانه تشخیص و مشکلات برونی سازی نوجوانان بررسی کرد. فهرست رفتاری کودک و فرم خودگزارش دهی نوجوانان نظام سنجش مبتنی بر تجربه آشنباخ در نمونه 253 نفری از نوجوانان و مادران آن ها اجرا شد. 24 نفر از نوجوانانی که بنابر نتایج فهرست رفتاری کودکان, نمره های مرزی در زیرمقیاس مشکلات توجه و نمره های بالا در مشکلات برونی سازی داشتند و نشانه های آن ها در فرم خودگزارش دهی نوجوانان نیز تایید شده بود, به تصادف در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی در مدت 8 هفته دریافت کرد. گروه کنترل در این بازه زمانی هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده های کمی با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شد و یافته ها نشان داد که پس از مداخله نشانه های نارسایی توجه / فزون کنشی و مشکلات برونی سازی در نوجوانان گروه آزمایش در مقایسه با نوجوانان گروه کنترل کاهش معنادار داشته است. یافته های این پژوهش کاربرد بالینی در پیشگیری و درمانگری نشانه های نارسایی توجه / فزون کنشی و مشکلات برونی سازی نوجوانان در فضاهای بالینی و مدارس دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ناصح، اشکان، حیدری نسب، لیلا، و شعیری، محمدرضا. (1396). اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشانه های نارسایی توجه / فزون کنشی زیر آستانه تشخیص و مشکلات برونی سازی نوجوانان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، 14(54 )، 187-201. SID. https://sid.ir/paper/101413/fa

    Vancouver: کپی

    ناصح اشکان، حیدری نسب لیلا، شعیری محمدرضا. اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشانه های نارسایی توجه / فزون کنشی زیر آستانه تشخیص و مشکلات برونی سازی نوجوانان. روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)[Internet]. 1396؛14(54 ):187-201. Available from: https://sid.ir/paper/101413/fa

    IEEE: کپی

    اشکان ناصح، لیلا حیدری نسب، و محمدرضا شعیری، “اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشانه های نارسایی توجه / فزون کنشی زیر آستانه تشخیص و مشکلات برونی سازی نوجوانان،” روانشناسی تحولی (روانشناسان ایرانی)، vol. 14، no. 54 ، pp. 187–201، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101413/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button