مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

357
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

655
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در رابطه بین نگرانی و نشانه های اضطراب فراگیر در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 53

چکیده

 زمینه و هدف در مطالعات بسیاری رابطه بین نگرانی و اضطراب بررسی گردیده است. در این میان, مدل فراشناختی ولز بیان میکند که بیماران مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر, در مورد نگرانی های خود باورهای مثبتی دارند که از آن به عنوان یک ابزار سودمند در جهت مقابله با تهدید یاد میکنند. در همین راستا, هدف پژوهش حا ضر بررسی نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در رابطه بین نگرانی و نشانه های اضطراب فراگیر میباشد. روش ها این مطالعه به روش همبستگی انجام شد. نمونه تحقیق, شامل 246 نفر از دانشجویان دانشگاه های شهرستان کاشان درسال تحصیلی97-96بود. برای اندازه گیری متغیرها, از پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (PSWQ) مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر (7-GAD) و پرسشنامه باورهای فراشناخت (30-MCQ) استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزارهای 22-SPSS و 22-AMOS تحلیل گردید. نتایج یافته ها بیانگر وجود رابطه معنادار بین نگرانی و اضطراب فراگیر (P<0. 01, r=0/53), نگرانی و باورهای فراشناختی (r=0/49, P<0. 01) و اضطرب فراگیر و باورهای فراشناختی (r=0/53, P<0. 01) بود. نتایج حاصل ازمعادلات ساختاری, نقش وا سطه ای باورهای فراشناختی منفی را در رابطه بین نگرانی و نشانه های ا ضطراب فراگیر تایید نمود. اما ضریب مسیر باورهای فراشناختی مثبت و اضطراب فراگیر معنادار نبود و از مدل حذف گردید. نتیجه گیری به طور کلی در ارتباط نگرانی و نشانه های اضطراب فراگیر, باورهای فراشناختی منفی, نقش واسطهای دارد. نتایج به دست آمده در موارد بسیاری از جمله سلامت روان فردی, خانوادگی, تربیتی, درمانی و روابط بین فردی موثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحمانی، ملیحه، زنجانی، زهرا، و امیدی، عبداله. (1401). بررسی نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در رابطه بین نگرانی و نشانه های اضطراب فراگیر در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، 10(2 )، 41-53. SID. https://sid.ir/paper/1014158/fa

    Vancouver: کپی

    رحمانی ملیحه، زنجانی زهرا، امیدی عبداله. بررسی نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در رابطه بین نگرانی و نشانه های اضطراب فراگیر در دانشجویان. مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه[Internet]. 1401؛10(2 ):41-53. Available from: https://sid.ir/paper/1014158/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه رحمانی، زهرا زنجانی، و عبداله امیدی، “بررسی نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در رابطه بین نگرانی و نشانه های اضطراب فراگیر در دانشجویان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، vol. 10، no. 2 ، pp. 41–53، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1014158/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button