مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

89
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

34
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش فراشناخت مبتنی بر رویکرد موریتز بر سطح قند خون ناشتا و دشواری تنظیم هیجان مبتلایان به دیابت نوع دو

صفحات

 صفحه شروع 311 | صفحه پایان 324

چکیده

 مقدمه دیابت بیماری مزمن و شایع غده درون ریز است که مبتلایان را در معرض ترس از کاهش قندخون و مشکلاتی در تنظیم هیجان قرار می دهد؛ لذا با توجه به اثرات منفی این دوعامل در روند کنترل و درمان دیابت, ارایه مداخلات روان شناختی احساس می شود. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت مبتنی بر رویکرد موریتز بر سطح قند خون ناشتا و دشواری تنظیم هیجان مبتلایان به دیابت نوع دو انجام شد. روش ها روش پژوهش از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. از زنان مبتلا به دیابت نوع 2 به صورت دردسترس 50 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (25 نفر) و کنترل (25 نفر) گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (2004, DERS) و آزمایش خون بود. پس از اجرای پیش آزمون, گروه آزمایش جلسات آموزش فراشناخت مبتنی بر رویکرد موریتز به مدت 8 جلسه ی 90 دقیقه ای هفتگی را دریافت نمودند و گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. داده ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه های مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. یافته ها با تعدیل نمرات پیش آزمون, بین گروه آزمایش و کنترل در متغیر قندخون ناشتا, و راهبردهای تنظیم هیجان شامل عدم پذیرش پاسخ های هیجانی, دشواری در انجام رفتار هدفمند, دشواری در کنترل تکانه, دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی, عدم وضوح هیجانی در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (001/0

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رجبی، مریم، ملیحی الذاکرینی، سعید، اسدی، جوانشیر، و میرزایی، محمدرضا. (1400). اثربخشی آموزش فراشناخت مبتنی بر رویکرد موریتز بر سطح قند خون ناشتا و دشواری تنظیم هیجان مبتلایان به دیابت نوع دو. علوم پزشکی صدرا، 9(3 )، 311-324. SID. https://sid.ir/paper/1015198/fa

Vancouver: کپی

رجبی مریم، ملیحی الذاکرینی سعید، اسدی جوانشیر، میرزایی محمدرضا. اثربخشی آموزش فراشناخت مبتنی بر رویکرد موریتز بر سطح قند خون ناشتا و دشواری تنظیم هیجان مبتلایان به دیابت نوع دو. علوم پزشکی صدرا[Internet]. 1400؛9(3 ):311-324. Available from: https://sid.ir/paper/1015198/fa

IEEE: کپی

مریم رجبی، سعید ملیحی الذاکرینی، جوانشیر اسدی، و محمدرضا میرزایی، “اثربخشی آموزش فراشناخت مبتنی بر رویکرد موریتز بر سطح قند خون ناشتا و دشواری تنظیم هیجان مبتلایان به دیابت نوع دو،” علوم پزشکی صدرا، vol. 9، no. 3 ، pp. 311–324، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1015198/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button