مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,562
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,264
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نگاهی دیگر به قصه زال و رودابه

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 24

چکیده

 قصه زال و رودابه در بستری از تقابل دوگانه (Binaryoppisition) جریان دارد. تقابل بین زابلستان به محوریت زال و کابل به محوریت مهراب. زال و زابل در پرتو فره ایزدی و گزاره های اهورامزدایی معنا می شوند و مهرداد و کابل با گزاره های اهریمنی, زیرا مهراب از تبار ضحاک مار بدوش و ریشه گرافته از دشت سواران نیزه گزار است. زال بجای شیر انسانها, گوشت و خون حیوانات را خورده و با پاره های تن و حوش تغذیه شده و در محیط آزاد, بی پروا و وحشی وحوش پرورده شده, از این رو تحت تاثیر خوی آزاد و بی پروای کوه و صحرا سنت ریشه دار و تابو شده متعارف, مبنی بر ممنوعیت پیوند تبار ایزدی و تبار اهریمنی را ساخت شکنی (Deconstruction) می کند و با رودابه از نسل ضحاک ازدواج می نماید. رستم که محصول ازدواج نسل اهریمن و نسل اهورامزداست گرچه برخورد از فره ایزدی است, اما خون ضحاک در رگهایش جاریست, بنابراین در ساختار شاکله ایزدی رستم چند نقطه ضعف هم گنجانده شده است که از جمله آن مکر با اسفندیار و کشتن سهراب است. ضحاک بدون آنکه بخواهد تحت اغواگری های اهریمن بیرون, پدر خود را می کشد. رستم بدون اینکه بخواهد تاثیر وساوس تفوق طلبانه اهریمن درون, که با عبارت «نام پوشی» توجیه می شد, پسر خود را می کشد. به هر تقدیر عناصر داستان, اعم از اشخاص و حوادث, در جریانی از تقابل دوگانه حرکت می کند. اجزا این تقابل دوگانه, گاه با هم در تعامل (interaction) و گاه در تضاد (Paradoa) هستند, یعنی زیر ساخت یگانه و روساخت متکثر دارندبررسی چگونگی ساخت شکنی در داستان زال و رودابه محور مقاله حاضر است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحم دل شرفشادهی، غلامرضا. (1385). نگاهی دیگر به قصه زال و رودابه. کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی (کاوش نامه)، 7(مسلسل 13)، 11-24. SID. https://sid.ir/paper/101640/fa

    Vancouver: کپی

    رحم دل شرفشادهی غلامرضا. نگاهی دیگر به قصه زال و رودابه. کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی (کاوش نامه)[Internet]. 1385؛7(مسلسل 13):11-24. Available from: https://sid.ir/paper/101640/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا رحم دل شرفشادهی، “نگاهی دیگر به قصه زال و رودابه،” کاوش نامه زبان و ادبیات فارسی (کاوش نامه)، vol. 7، no. مسلسل 13، pp. 11–24، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/101640/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button