مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

86
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

75
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش مبتنی بر مدل پرسید بر توانمندسازی مراقبین سلامت در شناسایی موارد کودک آزاری: یک مطالعه نیمه تجربی

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 61

چکیده

 هدف: مراقبین سلامت شاغل در پایگاه های سلامت در طول دوره های پیش از بارداری تا اوایل کودکی خدمات مبتنی بر سلامت را به خانواده ها ارائه می کنند. بنابراین باید از توانمندی کافی جهت تشخیص این مشکل برخوردار باشند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیرمداخله آموزشی مبتنی بر مدل پرسید بر توانمندسازی مراقبین سلامت شهرستان سمنان در شناسایی موارد کودک آزاری انجام شد. روش , ها: تحقیق حاضر مطالعه نیمه تجربی با گروه کنترل است که در سال 1396بر روی 88 مراقب سلامت پایگاه های سلامت شهرستان سمنان که به روش تصادفی انتخاب شده بودند, انجام شد. 44 مراقب سلامت در گروه آزمایش و 44 مراقب سلامت در گروه کنترل قرار داشتند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه مشخصات جمعیت شناختی و پرسش نامه محقق ساخته مبتنی بر سازه های مدل پرسید بود. مداخله آموزشی بر اساس نتایج حاصل از پیش آزمون در گروه آزمایش در 4 جلسه 60 دقیقه ای انجام شد. داده ها در دو نوبت, قبل و یک ماه پس از انجام مداخله جمع آوری و با نرم افزار SPSS نسخه22, با آزمون های آماری دقیق فیشر, تی مستقل, آنالیز واریانس یک طرفه و تی زوجی تحلیل شد. یافته , ها: میانگین سنی مراقبین سلامت7/81±, 34 سال بود. در تمامی سازه ها و رفتار قبل از مداخله اختلاف آماری معناداری بین گروه آزمایش و کنترل وجود نداشت, اما پس از انجام مداخله آموزشی میانگین نمرات آگاهی(P<0/001), نگرش(P<0/001), عوامل تقویت کننده (P=0/001), عوامل قادرکننده (P<0/05) در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری افزایش داشته است. میانگین رفتار در گروه آزمایش 4/150±, 41/41 بود که پس از مداخله آموزشی به 2/820±, 47/34 رسید که از نظر آماری معنادار بود, اما در گروه کنترل این اختلاف معنادار نبود. نتیجه , گیری: مداخله آموزشی به واسطه تأثیر گذاری بر روی سازه های مدل پرسید توانست اثر مثبتی روی بهبود رفتار مراقبین سلامت داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عرب زینلی، فاطمه، و توکلی، رضا. (1401). تأثیر آموزش مبتنی بر مدل پرسید بر توانمندسازی مراقبین سلامت در شناسایی موارد کودک آزاری: یک مطالعه نیمه تجربی. طب پیشگیری، 9(1 )، 50-61. SID. https://sid.ir/paper/1017710/fa

    Vancouver: کپی

    عرب زینلی فاطمه، توکلی رضا. تأثیر آموزش مبتنی بر مدل پرسید بر توانمندسازی مراقبین سلامت در شناسایی موارد کودک آزاری: یک مطالعه نیمه تجربی. طب پیشگیری[Internet]. 1401؛9(1 ):50-61. Available from: https://sid.ir/paper/1017710/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه عرب زینلی، و رضا توکلی، “تأثیر آموزش مبتنی بر مدل پرسید بر توانمندسازی مراقبین سلامت در شناسایی موارد کودک آزاری: یک مطالعه نیمه تجربی،” طب پیشگیری، vol. 9، no. 1 ، pp. 50–61، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1017710/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button