مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

158
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

131
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک شده، خودکارآمدی و کیفیت خواب سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2

صفحات

 صفحه شروع 132 | صفحه پایان 143

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر کاهش استرس ادراک شده, افزایش خودکارآمدی و ارتقای کیفیت خواب سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد. روش , ها: پژوهش حاضر از نوع کاربردی و روش آن نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه سالمندان مبتلابه دیابت نوع 2 ساکن در جزیره کیش در سال 1400 بودند که 30 نفر از آنان به روش هدفمند انتخاب شدند و سپس به روش کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس گروه آزمایش در معرض 8 جلسه آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت و در 3 مرحله پیش آمون-پس آزمون و پیگیری (2 ماهه) ازطریق پرسش نامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران, پرسش نامه خودکارآمدی شرر و همکاران و پرسش نامه کیفیت خواب پیتزبورگ مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل داده ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 26 انجام شد. یافته , ها: نتایج نشان داد اثر تعاملی گروه×زمان بر استرس ادراک شده (P=0/001, 42/062=F), خودکارآمدی ( F= 91/845, 0/001=P ) و کیفیت خواب سالمندان (410/P=0/001, F=5) در سطح معناداری (01/0>P) معنادار است و اجرای متغیر مستقل منجر به کاهش استرس ادراک شده, افزایش خودکارآمدی و کیفیت خواب در گروه آزمایش شده است. نتیجه , گیری: براساس یافته های این پژوهش می توان از آموزش تنظیم هیجانی برای کاهش استرس ادراک شده و بهبود خودکارآمدی و کیفیت خواب سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امیدی، بدری، ثابت، مهرداد، احدی، حسن، و نجات، حمید. (1401). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک شده, خودکارآمدی و کیفیت خواب سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2. طب پیشگیری، 9(2 )، 132-143. SID. https://sid.ir/paper/1017716/fa

    Vancouver: کپی

    امیدی بدری، ثابت مهرداد، احدی حسن، نجات حمید. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک شده, خودکارآمدی و کیفیت خواب سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2. طب پیشگیری[Internet]. 1401؛9(2 ):132-143. Available from: https://sid.ir/paper/1017716/fa

    IEEE: کپی

    بدری امیدی، مهرداد ثابت، حسن احدی، و حمید نجات، “اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر استرس ادراک شده, خودکارآمدی و کیفیت خواب سالمندان مبتلا به دیابت نوع 2،” طب پیشگیری، vol. 9، no. 2 ، pp. 132–143، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1017716/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button