مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

435
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

283
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری بر اضطراب و مهارت های اجتماعی دانش آموزان ناشنوا

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 34

چکیده

 زمینه و هدف: کودک آسیب دیده شنوایی اغلب مشکلات ارتباطی دارد و مشکلات ارتباطی خود می تواند به مسایل اجتماعی و رفتاری منجر شود. از این رو هدف از پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری بر اضطراب و مهارت های اجتماعی دانش آموزان ناشنوا است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام دانش آموزان پسر ناشنوای مقطع ابتدایی در سال تحصیلی 99-1398 در استان البرز بود. تعداد دانش آموزان 45 نفر بود که از این تعداد به روش نمونه گیری در دسترس تعداد 30 دانش آموز انتخاب شد و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. از مقیاس های اضطراب کودکان اسپنس و پرسشنامه مهارت های اجتماعی و رفتاری گرشام و الیوت برای جمع آوری داده ها استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان می دهد که میزان اضطراب کودکان ناشنوا در گروه آزمایش و پس از اجرای بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است (p<0/05). همچنین یافته های پژوهش حاکی از آن است که مهارت های اجتماعی کودکان ناشنوا در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون افزایش معناداری در سطح 05/0 داشته است. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش, بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری, روشی موثر برای کاهش اضطراب و افزایش و تقویت مهارت های اجتماعی دانش آموزان ناشنوا می باشد. ایجاد زمینه های لازم جهت برگزاری جلسات بازی درمانی گروهی در مدارس ویژه ناشنوایان ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمودی، احمد، مشایخ، مریم، زم، فاطمه، شاه نظری، مهدی، و پیمانی، جاوید. (1401). اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری بر اضطراب و مهارت های اجتماعی دانش آموزان ناشنوا. نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، 12(1 )، 23-34. SID. https://sid.ir/paper/1018769/fa

    Vancouver: کپی

    محمودی احمد، مشایخ مریم، زم فاطمه، شاه نظری مهدی، پیمانی جاوید. اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری بر اضطراب و مهارت های اجتماعی دانش آموزان ناشنوا. نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز[Internet]. 1401؛12(1 ):23-34. Available from: https://sid.ir/paper/1018769/fa

    IEEE: کپی

    احمد محمودی، مریم مشایخ، فاطمه زم، مهدی شاه نظری، و جاوید پیمانی، “اثربخشی بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی-رفتاری بر اضطراب و مهارت های اجتماعی دانش آموزان ناشنوا،” نشریه دانشگاه علوم پزشکی البرز، vol. 12، no. 1 ، pp. 23–34، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1018769/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button