مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

416
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

281
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان فعال سازی رفتاری بر درماندگی آموخته شده و تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای نشانه های افسردگی

صفحات

 صفحه شروع 156 | صفحه پایان 165

چکیده

 سابقه و هدف: افسردگی یکی از مهم ترین مشکلات روانشناختی افراد جامعه است که موجب کاهش سلامت آن ها می شود. هدف از پژوهش حاضر, مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان فعال سازی رفتاری بر درماندگی آموخته شده و تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای نشانه های افسردگی بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی به صورت پیش آزمون و پس آزمون با 2 گروه آزمایش و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افراد مبتلا به افسردگی شهر بابل بود که در سال 1399 به کلینیک های روان درمانی سطح شهر بابل مراجعه کرده بودند. 45 نفر از کسانی که در پرسشنامه افسردگی بک نمره متوسط به بالا کسب کردند, به صورت دردسترس انتخاب شدند و در 3 گروه 15 نفری به صورت تصادفی قرار گرفتند و به پرسشنامه های نظم جویی شناختی هیجان گارنفسکی و درماندگی آموخته شده کوینلس و نلسون پاسخ دادند. برای تجزیه وتحلیل نتایج از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون بونفرونی به کمک نرم افزار SPSS ویرایش 23 استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که بین میزان تاثیر دو روش روش شناختی رفتاری و فعال سازی رفتاری بر درماندگی آموخته شده (0/277>P) و تنظیم شناختی هیجان اختلاف معناداری وجود ندارد (0/188>P) و هر دو درمان به میزان مشابهی بر درماندگی آموخته شده و تنظیم شناختی هیجان تاثیرگذار هستند (0/001>P). نتیجه گیری: می توان از هر دو درمان شناختی رفتاری و درمان فعال سازی رفتاری در مبتلایان به افسردگی برای کمک به حل مشکلات شناختی آنان استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کیائیان موسوی، فرناز، مفاخری، عبداله، و محمدزاده ابراهیمی، علی. (1401). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان فعال سازی رفتاری بر درماندگی آموخته شده و تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای نشانه های افسردگی. فیض، 26(2 )، 156-165. SID. https://sid.ir/paper/1020564/fa

    Vancouver: کپی

    کیائیان موسوی فرناز، مفاخری عبداله، محمدزاده ابراهیمی علی. مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان فعال سازی رفتاری بر درماندگی آموخته شده و تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای نشانه های افسردگی. فیض[Internet]. 1401؛26(2 ):156-165. Available from: https://sid.ir/paper/1020564/fa

    IEEE: کپی

    فرناز کیائیان موسوی، عبداله مفاخری، و علی محمدزاده ابراهیمی، “مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری با درمان فعال سازی رفتاری بر درماندگی آموخته شده و تنظیم شناختی هیجان در افراد دارای نشانه های افسردگی،” فیض، vol. 26، no. 2 ، pp. 156–165، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1020564/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button