مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

227
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

560
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر اختلالهای اضطرابی کودکان و نوجوانان در ایران: یک مطالعه مروری سیستماتیک

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 18

چکیده

 مقدمه اختلالهای اضطرابی یکی از شایعترین اختلالها در دوره کودکی و نوجوانی هستند. با توجه به پیامد این اختلالها بر عملکرد تحصیلی, خانوادگی و اجتماعی کودکان و نوجوانان, شناسایی موثرترین درمانها و مداخلات روانشناختی در این اختلالها از اهمیت به سزایی برخوردار است. در نتیجه, هدف این مطالعه, مروری بر مطالعات و پژوهش های انجام شده در ارتباط با اثر بخشی درمان شناختی-رفتاری بر اختلالهای اضطرابی در کودکان و نوجوانان در ایران است. روش کار در این مطالعه مروری سیستماتیک 54 مطالعه از سه پایگاه Magiran, SID, Noormags درمورد اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر اختلالهای اضطرابی کودکان و نوجوانان در ایران از سال 1398-1388 جمع آوری شد و 27 مطالعه پس از ارزیابیهای دقیق و مطابقت با ملاکهای ورود و خروج و چک لیست استروپ انتخاب شدند که از آنها 14 مورد به صورت کامل و 13 مورد به صورت خلاصه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. یافته ها تعداد آزمودنیها در این مطالعه 1000 نفر کودکان و نوجوانان بودند. یافته ها نشان داد در اکثر مطالعات اندازه اثر گزارش شده در بازه 15/0 تا 48/0 قرار داشت که اندازه اثر متوسطی برای اثربخشی درمان است. عمده مطالعات بررسی شده مشکلات نظری و روش شناختی متعددی داشتند. تعدادی از این مشکلات رایج شامل موارد زیر بودند: وجود ضعفها و نواقصی در مقایسه نتایج با مطالعات مشابه قبلی, ضعیف بودن تبیین های ارایه شده, کم بودن حجم نمونه, عدم استفاده از فرمول های آماری پیشرفته, عدم اشاره به شیوه های نظارت بر اجرای درمان توسط ناظر بالینی. همینطور در اکثر این مطالعات از اصول و دستورالعملهای استاندارد بین المللی کارآزمایی بالینی برای ارایه دقیق نتایج و گزارش آنها پیروی نشده بود. نتیجه گیری نتایج مطالعات مرور شده نشان از اثربخشی ضعیف تا متوسط پروتکلهای مداخلاتی دارد اما به نظر میرسد در صورت رفع مشکلات نظری و روششناختی این مطالعات در ایران, بتوان برآورد دقیقتری از اثربخشی درمان شناختی رفتاری برای اختلالهای اضطرابی در کودکان و نوجوان به دست آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جوادی، وحیده، و ساعد، امید. (1401). اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر اختلالهای اضطرابی کودکان و نوجوانان در ایران: یک مطالعه مروری سیستماتیک. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 14(1 )، 9-18. SID. https://sid.ir/paper/1021896/fa

    Vancouver: کپی

    جوادی وحیده، ساعد امید. اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر اختلالهای اضطرابی کودکان و نوجوانان در ایران: یک مطالعه مروری سیستماتیک. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی[Internet]. 1401؛14(1 ):9-18. Available from: https://sid.ir/paper/1021896/fa

    IEEE: کپی

    وحیده جوادی، و امید ساعد، “اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر اختلالهای اضطرابی کودکان و نوجوانان در ایران: یک مطالعه مروری سیستماتیک،” مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، vol. 14، no. 1 ، pp. 9–18، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1021896/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button