مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,478
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

920
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش کارایی سامانه حمل و نقل همگانی در شهر یزد

صفحات

 صفحه شروع 229 | صفحه پایان 250

چکیده

 پس از گسترش شهرها و افزایش جمعیت شهری, نیاز به جابجایی و استفاده از وسایل نقلیه به طور فزاینده ای گسترش و تراکم ترافیک را در نواحی شهری پدید آورد که خود بسیاری از چالش ها همچون آلودگی های هوا و صدا را سبب گردید. از این پس مدیران شهری حمل و نقل همگانی را عنصر اصلی دستیابی به سامانه حمل و نقلی متعادل معرفی نمودند. گسترش پراکنده شهر یزد و توسعه شهرک های آن در جهت های غربی و جنوبی و شمالی و همچنین به سبب مرکزیت اداری و سیاسی استان و نیز مراکز آموزشی و درمانی, روزانه حجم بالایی از سفرهای درون شهری صورت می پذیرد. در این میان شبکه اتوبوسرانی شهر یزد سهم قابل توجهی در جابجایی روزانه مسافران دارد. بنابراین مقاله حاضر بر آن است تا با استفاده از روشی توصیفی - تحلیلی و با ماهیتی کاربردی به ارزیابی کارایی سامانه اتوبوسرانی در یزد به ویژه در سه مسیر 11, 55 و 62 اتوبوسرانی با حجم بالای سفر بپردازد. به منظور انجام ارزیابی سامانه از معیارهای دسترسی پذیری و راحتی و آسایش مطرح شده در گزارش TCRP100 کمک گرفته شده است. در معیار دسترسی پذیری, به بررسی ساعات فعالیت خطوط در طول شبانه روز, فراوانی سرویس و درصد ناحیه تحت پوشش سرویس و در معیار راحتی و آسایش به محاسبه تطبیقی زمان کل سفر با اتوبوس و خودرو شخصی پرداخته شده است. سنجه های فوق به خوبی می تواند عملکرد سامانه و کیفیت سرویس آن را بسنجد و تصویری جامع از کارایی حمل و نقل همگانی را در شهر یزد ارائه دهد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که بالابودن زمان سفر با اتوبوس در مقایسه با خودرو شخصی در حدود دو برابر است که علیرغم بالا بودن سطح سرویس ناحیه تحت پوشش منجر به ترغیب شهروندان برای استفاده از خودرو شخصی می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدی، محمدحامد، فاروقی، فرزین، و رحیمی کاکه جوب، آرمان. (1392). سنجش کارایی سامانه حمل و نقل همگانی در شهر یزد. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)، 13(30)، 229-250. SID. https://sid.ir/paper/102223/fa

    Vancouver: کپی

    عبدی محمدحامد، فاروقی فرزین، رحیمی کاکه جوب آرمان. سنجش کارایی سامانه حمل و نقل همگانی در شهر یزد. تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)[Internet]. 1392؛13(30):229-250. Available from: https://sid.ir/paper/102223/fa

    IEEE: کپی

    محمدحامد عبدی، فرزین فاروقی، و آرمان رحیمی کاکه جوب، “سنجش کارایی سامانه حمل و نقل همگانی در شهر یزد،” تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی (علوم جغرافیایی)، vol. 13، no. 30، pp. 229–250، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102223/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button