مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

238
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

157
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط بین انعطاف پذیری شناختی، انتقال توجه و برنامه ریزی با درک، صحت و سرعت خواندن در کودکان طبیعی و نارساخوان

صفحات

 صفحه شروع 462 | صفحه پایان 473

چکیده

 مقدمه و اهداف: نارساخوانی نوعی اختلال یادگیری است که به بروز نقایصی در خواندن منجر می شود. کودکان نارساخوان در حوزه های مختلف از جمله کارکردهای اجرایی دچار آسیب هستند. هدف این پژوهش, بررسی دقیق ارتباط بین عوامل کارکردهای اجرایی و مولفه های خواندن (درک, سرعت و صحت) است. مواد و روش ها: در این مطالعه 22 دانش آموز طبیعی و 22 دانش آموز نارساخوان 8 و 9 ساله در شهر تهران از نظر مولفه های کارکرد های اجرایی و خواندن بررسی شدند. تشخیص کودکان نارساخوان با استفاده از پرسش نامه معلم و آزمون خواندن نما انجام شد. برای ارزیابی مولفه های خواندن (سرعت, صحت و درک) از خرده آزمون درک متن در آزمون نما استفاده شد. آزمون های مرتب کردن کارت های ویسکانسین برای ارزیابی انعطاف پذیری شناختی, برج لندن برای ارزیابی برنامه ریزی و ردیابی رنگی برای ارزیابی انتقال توجه استفاده شدند. یافته ها: میانگین امتیاز کودکان نارساخوان در انتقال توجه, انعطاف پذیری شناختی, برنامه ریزی, درک سرعت و صحت خواندن به میزان معناداری پایین تر از کودکان عادی بود (0/001>P). از میان مولفه های خواندن بین سرعت و صحت خواندن با انتقال توجه همبستگی معنادار مشاهده شد (0/05>P). ارتباط بین سایر مولفه های خواندن با عوامل کارکرد اجرایی همبستگی معناداری نبود (0/05

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دادگر، هوشنگ، کریم زادگان، آیدا، سلیمانی، زهرا، و تهرانی دوست، مهدی. (1401). ارتباط بین انعطاف پذیری شناختی, انتقال توجه و برنامه ریزی با درک, صحت و سرعت خواندن در کودکان طبیعی و نارساخوان. طب توانبخشی، 11(3 )، 462-473. SID. https://sid.ir/paper/1022246/fa

    Vancouver: کپی

    دادگر هوشنگ، کریم زادگان آیدا، سلیمانی زهرا، تهرانی دوست مهدی. ارتباط بین انعطاف پذیری شناختی, انتقال توجه و برنامه ریزی با درک, صحت و سرعت خواندن در کودکان طبیعی و نارساخوان. طب توانبخشی[Internet]. 1401؛11(3 ):462-473. Available from: https://sid.ir/paper/1022246/fa

    IEEE: کپی

    هوشنگ دادگر، آیدا کریم زادگان، زهرا سلیمانی، و مهدی تهرانی دوست، “ارتباط بین انعطاف پذیری شناختی, انتقال توجه و برنامه ریزی با درک, صحت و سرعت خواندن در کودکان طبیعی و نارساخوان،” طب توانبخشی، vol. 11، no. 3 ، pp. 462–473، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1022246/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button