مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,349
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,182
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش هوش زناشویی بر رضایت و سازگاری زناشویی زوجین

صفحات

 صفحه شروع 2970 | صفحه پایان 2982

چکیده

 مقدمه و هدف: حفظ کیان خانواده امری است که در جوامع گوناگون به آن اهمیت زیادی داده می شود. بر همین اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش هوش زناشویی بر رضایت و سازگاری زناشویی زوجینانجام گرفت. مواد و روش ها: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل زوجین 20 تا 45 سال دارای تعارضات زناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان در سه ماهه زمستان سال 1398 بود. در این پژوهش تعداد 30 زوج 20 تا 45 سال دارای تعارضات زناشویی با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند (در هر گروه 15 زوج). پس از شروع مداخله 3 زوج در گروه آزمایش و 2 زوج در گروه گواه از ادامه حضور در پژوهش انصراف دادند. گروه آزمایش مداخله آموزش هوش زناشویی (محقق ساخته) را طی سه ماه در 12 جلسه 90 دقیقه ای دریافت نمودند. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه پرسشنامه تعارض زناشویی (براتی و ثنایی, 1375)؛ پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ (اولسون, 2006) و پرسشنامه سازگاری زناشویی (اسپینر, 1976) بود. داده های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر توسط SPSS ویرایش 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش هوش زناشویی بر رضایت و سازگاری زناشویی زوجین تاثیر معنادار دارد (p<0/001). بدین صورت که این آموزش توانسته بود منجر به بهبود رضایت (64/0) و سازگاری زناشویی (68/0) زوجین شود. نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر بیانگر آن بودند که آموزش هوش زناشویی با بهره گیری از فنونی همانند آموزش همدلی, ابراز هیجان مثبت, صمیمیت, خودآگاهی, انگیزش در رابطه, همدلی, اصلاح مداوم الگوهای احساسی, جنسی, رفتاری و شناختی مشترک و اقدامات اثربخش می تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود رضایت و سازگاری زناشویی زوجین مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلحشوری، نسرین، و آتش پور، سیدحمید. (1400). اثربخشی آموزش هوش زناشویی بر رضایت و سازگاری زناشویی زوجین. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64(2 )، 2970-2982. SID. https://sid.ir/paper/1026162/fa

    Vancouver: کپی

    سلحشوری نسرین، آتش پور سیدحمید. اثربخشی آموزش هوش زناشویی بر رضایت و سازگاری زناشویی زوجین. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1400؛64(2 ):2970-2982. Available from: https://sid.ir/paper/1026162/fa

    IEEE: کپی

    نسرین سلحشوری، و سیدحمید آتش پور، “اثربخشی آموزش هوش زناشویی بر رضایت و سازگاری زناشویی زوجین،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 64، no. 2 ، pp. 2970–2982، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1026162/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا