مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

468
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

612
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش بر اساس تئوری عمل منطقی بر رفتارمادران دارای کودک دو تا پنج سال دچار سوءتغذیه در شهرستان سپیدان

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 45

چکیده

 مقدمه حدود 25 درصد از کودکان زیر 5 سال درکشور ما به درجات مختلف کم وزنی مبتلا هستند. مادران به عنوان تاثیرگذارترین افراد, درآموزش به منظور پیشگیری از اختلال رشد و پایش منظم آن بسیار حائز اهمیت می باشند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر اساس تئوری عمل منطقی بر رفتار مادران دارای کودک دچار سوتغذیه انجام شد. روش بررسی این مطالعه ی مداخله ای تجربی بر روی 130 مادر دارای کودک 5-2 ساله شهرستان سپیدان, دراستان فارس انجام گردید. مادران بطور تصادفی در دو گروه 65 نفری مداخله و کنترل قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه حاوی اطلاعات دموگرافیک و پرسش نامه محقق ساخته بر اساس سازه های تئوری عمل منطقی, پس از تایید روایی و پایایی آن, استفاده گردید. داده ها در دو مرحله, قبل و6 هفته بعد از آموزش جمع آوری و با استفاده از نرم افزارspss, مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها درگروه مداخله, میانگین نمره سازه نگرش از2/5± 1/33 به 8/3± 5/38, قصد مادران از3/3± 4/24 به1/3± 03/30 و سازه عملکرد از9/4± 6/31 به8/3± 5/42, افزایش یافت که این افزایش از نظر آماری معنی دار بود( 001/0> P ). اما میانگین نمره سازه هنجار انتزاعی در گروه مداخله از5/5 ± 4/31 به3/5 ± 7/32 تغییر داشت که این افزایش به لحاظ آماری معنی دار نبود. میانگین وزن کودکان قبل از مداخله در گروه کنترل 6/1 ± 1/11 و در گروه مداخله 5/1 ± 5/11 کیلوگرم بوده است. که بعد از مداخله میانگین وزن کودکان در گروه مداخله به 4/1± 05/12افزایش یافت که به لحاظ آماری معنی دار بود( 001/0> P ), اما افزایش وزن کودکان در گروه کنترل به لحاظ آماری معنی دار نبود. نتیجه گیری آموزش مبتنی بر مدل تئوری عمل منطقی بر ارتقا عملکرد مادران دارای کودک سوء تغذیه موثر می باشد, لذا از این تئوری می توان به عنوان چهارچوبی برای مداخلات آموزشی در زمینه پیشگیری از سوء تغذیه کودکان استفاده کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مروتی شریف آباد، محمدعلی، وزیری، راضیه، فلاح زاده، حسین، صالحی ابرقویی، امین، و کشاورزی، فاطمه. (1397). تاثیر آموزش بر اساس تئوری عمل منطقی بر رفتارمادران دارای کودک دو تا پنج سال دچار سوءتغذیه در شهرستان سپیدان. طلوع بهداشت، 17(6 (مسلسل 72) )، 33-45. SID. https://sid.ir/paper/102862/fa

    Vancouver: کپی

    مروتی شریف آباد محمدعلی، وزیری راضیه، فلاح زاده حسین، صالحی ابرقویی امین، کشاورزی فاطمه. تاثیر آموزش بر اساس تئوری عمل منطقی بر رفتارمادران دارای کودک دو تا پنج سال دچار سوءتغذیه در شهرستان سپیدان. طلوع بهداشت[Internet]. 1397؛17(6 (مسلسل 72) ):33-45. Available from: https://sid.ir/paper/102862/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی مروتی شریف آباد، راضیه وزیری، حسین فلاح زاده، امین صالحی ابرقویی، و فاطمه کشاورزی، “تاثیر آموزش بر اساس تئوری عمل منطقی بر رفتارمادران دارای کودک دو تا پنج سال دچار سوءتغذیه در شهرستان سپیدان،” طلوع بهداشت، vol. 17، no. 6 (مسلسل 72) ، pp. 33–45، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/102862/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button