مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

100
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

79
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل ساختاری رابطه سرمایه های تحولی، امید به تحصیل با بهزیستی تحصیلی، بازداری رفتاری با میانجیگیری کنترل روانشناختی والدینی در دانش آموزان داوطلب ورود به دانشگاه ها

صفحات

 صفحه شروع 3447 | صفحه پایان 3463

چکیده

 مقدمه: هدف اصلی این مدل ساختاری رابطه سرمایه های تحولی, امید به تحصیل با بهزیستی تحصیلی, بازداری رفتاری با میانجیگیری کنترل روانشناختی والدینی در دانش آموزان داوطلب ورود به دانشگاه ها بود. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی می باشد. روش کار: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر داوطلب ورود به دانشگاه در ناحیه 1 رشت در سال 1398 به تعداد 1560 نفر می باشد. حجم نمونه 500 نفر (236 نفر پسر و 264 نفر دختر) تعیین شد. نمونه گیری به شیوه تصادفی خوشه ای انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل 7 مقیاس: 1-پرسشنامه سرمایه های تحولی اسکلز و بنسون(2005), 2-پرسشنامه کنترل روان شناختی سوننز و همکاران(2010), 3-مقیاس امید به تحصیل خرمایی و کمری(1396) 4-مقیاس بهزیستی تحصیلی تومینن-سوینی و همکاران (2012). 5-مقیاس بازداری رفتاری شامل مقیاس بزرگسال(2005) می باشد, برای تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آزمون های کلموگروف-اسمیرنف, آزمون تحلیل عاملی و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج: یافته های پژوهش نشان داد که بین سرمایه های تحولی با میانجیگری کنترل روانشناختی والدینی از طریق بازداری رفتاری, بین سرمایه های تحولی با میانجیگری کنترل روانشناختی والدینی از طریق بهزیستی تحصیلی رابطه وجود دارد (01/0>P). همچنین بین امید به تحصیل با میانجیگری کنترل روانشناختی والدینی از طریق بازداری رفتاری, بین امید به تحصیل با میانجیگری کنترل روانشناختی والدینی از طریق بهزیستی تحصیلی رابطه وجود دارد. (01/0>P). نتیجه گیری: در یک جمع بندی کلی میتوان گفت از آنجا که دو متغیر امید به تحصیلی و بهزیستی تحصیلی-به عنوان اولین متغیرهای موثر-هم بر بعد عینی و هم ذهنی موفقیت تحصیلی موثرند, می توانند به عنوان مهمترین عواملی در نظر گرفته شوند که در فرایند مشاوره تحصیلی بایستی مورد توجه قرار گیرند. بنابراین ایجاد و تقویت یک خودپنداره مثبت تحصیلی در دانش آموزان از طریق ارایه بازخوردهای مثبت و تقویتهای کلامی؛ همچنین افزایش مهارت های تحصیلی از طریق روش های افزایش تمرکز حواس, روش های مطالعه و یادگیری, غلبه بر اضطراب کنکور با شیوه های مختلف رفتاری و شناختی پیشنهاد می شود.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زینعلی، شینا، اکبری، بهمن، صادقی، عباس، و مقتدر، لیلا. (1400). مدل ساختاری رابطه سرمایه های تحولی, امید به تحصیل با بهزیستی تحصیلی, بازداری رفتاری با میانجیگیری کنترل روانشناختی والدینی در دانش آموزان داوطلب ورود به دانشگاه ها. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64(4 )، 3447-3463. SID. https://sid.ir/paper/1028685/fa

    Vancouver: کپی

    زینعلی شینا، اکبری بهمن، صادقی عباس، مقتدر لیلا. مدل ساختاری رابطه سرمایه های تحولی, امید به تحصیل با بهزیستی تحصیلی, بازداری رفتاری با میانجیگیری کنترل روانشناختی والدینی در دانش آموزان داوطلب ورود به دانشگاه ها. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1400؛64(4 ):3447-3463. Available from: https://sid.ir/paper/1028685/fa

    IEEE: کپی

    شینا زینعلی، بهمن اکبری، عباس صادقی، و لیلا مقتدر، “مدل ساختاری رابطه سرمایه های تحولی, امید به تحصیل با بهزیستی تحصیلی, بازداری رفتاری با میانجیگیری کنترل روانشناختی والدینی در دانش آموزان داوطلب ورود به دانشگاه ها،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 64، no. 4 ، pp. 3447–3463، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1028685/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button