مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

97
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

70
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدل رضایت از زندگی بر اساس انواع هوش با میانجی گری سلامت روان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن

صفحات

 صفحه شروع 3953 | صفحه پایان 3968

چکیده

 مقدمه: مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین انواع هوش (هوش عمومی, هوش هیجانی, هوش موفق, هوش معنوی, هوش اخلاقی و هوش فرهنگی) و رضایت از زندگی با میانجی گری سلامت روان در دانشجویان انجام شد. روش کار: روش مطالعه حاضر همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد تنکابن در سال تحصیلی 1398-1399 به تعداد 4416 نفر بودند. نمونه این پژوهش شامل 200 نفر از جامعه مذکور بود که با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل مقیاس رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985), آزمون هوشی عمومی نابسته به فرهنگ کتل (1949), آزمون هوش هیجانی بار-آن (1997), پرسشنامه هوش موفق استرنبرگ و گریگورنکو (2000), پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2009), پرسشنامه هوش اخلاقی لینک و کیل (2005), پرسشنامه هوش فرهنگی ارلی و آنگ (2003) و پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) بود. نتایج: تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد اثر مستقیم سلامت روان بر رضایت از زندگی معنادار 69/0 و معنادار است (05/0>p). اثر مستقیم هوش بر رضایت از زندگی 37/0 و معنادار است (05/0>p). همچنین, بین هوش عمومی با سلامت روان رابطه معنادار وجود دارد (05/0>p). نتیجه گیری: نتیجه این مطالعه نشان داد سلامت روان در رابطه بین هوش و رضایت از زندگی دانشجویان نقش میانجی دارد و بر این اساس, پیشنهاد می شود در محیط های آموزشی شرایطی فراهم شود تا دروس و زمینه های آموزشی پیرامون پرورش انواع هوش صورت گیرد تا موجب سلامت روان و رضایت از زندگی بیشتر در دانشجویان شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حدادی مقدم، حسین، ابوالقاسمی، شهنام، و تیزدست، طاهر. (1400). تدوین مدل رضایت از زندگی بر اساس انواع هوش با میانجی گری سلامت روان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64(5 )، 3953-3968. SID. https://sid.ir/paper/1029482/fa

    Vancouver: کپی

    حدادی مقدم حسین، ابوالقاسمی شهنام، تیزدست طاهر. تدوین مدل رضایت از زندگی بر اساس انواع هوش با میانجی گری سلامت روان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1400؛64(5 ):3953-3968. Available from: https://sid.ir/paper/1029482/fa

    IEEE: کپی

    حسین حدادی مقدم، شهنام ابوالقاسمی، و طاهر تیزدست، “تدوین مدل رضایت از زندگی بر اساس انواع هوش با میانجی گری سلامت روان در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 64، no. 5 ، pp. 3953–3968، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1029482/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button