مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

267
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

204
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر خودکارامدی و سرمایه های روانشناختی بر اضطراب امتحان دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان بابل

صفحات

 صفحه شروع 4175 | صفحه پایان 4185

چکیده

 زمینه و هدف: اضطراب امتحان از مهمترین شاخصه ها در اختلال یادگیری دانش آموزان میباشد و خودکارامدی و سرمایه های روانشناختی, دانش آموزان را قادر می سازد تا علاوه بر مقابله بهتر در برابر موقیت های استرس زا, در برابر مشکلات از توان بالایی برخوردار باشند. این پژوهش با هدف مدل یابی روابط ساختاری بین خودکارامدی, سرمایه های روانشناختی و اضطراب تحصیلی دانش آموزان انجام شد. روش بررسی: روش انجام پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان متوسطه دوم سال تحصیلی 1398-1399در شهرستان بابل شامل 15300 دانش آموز بوده و تعداد نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران, 375 نفر تعیین شد. برای سنجش متغیر خودکارامدی, سرمایه-های روانشناختی و اضطراب امتحان به ترتیب از پرسشنامه سرمایه های روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) و پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون و مندلر (1952) استفاده شد. داده های پژوهش حاضر به کمک نرم افزارهای آماری SPSS نسخه 22 و LISREL و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی, ضریب همبستگی پیرسون و مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که ضریب مسیر بین امید با اضطراب امتحان (001/0P<, 14/0-=β, ) منفی و معنی دار, ضریب مسیر بین خوشبینی با اضطراب امتحان (001/0P<, 07/0-=β, ) منفی و معنی دار, ضریب مسیر بین تاب آوری با اضطراب امتحان (001/0P<, 26/0-=β, ) منفی و معنی دار و ضریب مسیر بین خودکارامدی با اضطراب امتحان (001/0P<, 31/0-=β, ) منفی و معنی دار بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش, خودکارامدی و مولفه های سرمایه روانشناختی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان اثر دارد و موجب می شود تا دانش آموزان از لحاظ روانی, آمادگی مواجهه با امتحان را داشته باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رودگریان، مریم، ضامنی، فرشیده، و رسولی، سیده عصمت. (1400). اثر خودکارامدی و سرمایه های روانشناختی بر اضطراب امتحان دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان بابل. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64(5 )، 4175-4185. SID. https://sid.ir/paper/1029488/fa

    Vancouver: کپی

    رودگریان مریم، ضامنی فرشیده، رسولی سیده عصمت. اثر خودکارامدی و سرمایه های روانشناختی بر اضطراب امتحان دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان بابل. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1400؛64(5 ):4175-4185. Available from: https://sid.ir/paper/1029488/fa

    IEEE: کپی

    مریم رودگریان، فرشیده ضامنی، و سیده عصمت رسولی، “اثر خودکارامدی و سرمایه های روانشناختی بر اضطراب امتحان دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان بابل،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 64، no. 5 ، pp. 4175–4185، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1029488/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button