مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

231
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

123
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی آموزش تغییرات سبک زندگی و مولفه های روان شناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی، انتظارات پیامد و سلامت روانی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: باتوجه به نقش خودکارآمدی و انتظارات پیامد در برخورد دانشجویان با چالش ها و فشارهای دوران تحصیل, ارایه راهکارهایی برای بهبود این تعیین کننده های فردی آموزشی اهمیت دارد؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش تغییرات سبک زندگی و آموزش مولفه های روان شناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی, انتظارات پیامد و سلامت روانی دانشجویان بود. روش بررسی: تحقیق حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. نمونه های این مطالعه شصت دانشجوی داوطلب و واجد شرایط ورود به پژوهش بودند که با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند (هر گروه بیست نفر). ابزارهای پژوهش مقیاس خودکارآمدی عمومی (شوارزر و جروسلم, 1995), مقیاس انتظارات پیامد دانشجو (لندری, 2003) و پرسشنامه سلامت عمومی (گلدبرگ و هایلر, 1979) بودند. صرفا برای گروه آزمایشی اول, آموزش تغییرات سبک زندگی (ون پی, 2018) و برای گروه آزمایشی دوم, آموزش مولفه های روان شناسی مثبت گرا (رشید و سلیگمن, 2014) در هشت جلسه نوددقیقه ای برگزار شد. داده ها ازطریق آزمون کای اسکویر, تحلیل کوواریانس تک متغیره و آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS نسخه 24 در سطح معناداری 0٫, 05 تحلیل شد. یافته ها: پس از کنترل اثر پیش آزمون, بین سه گروه در پس آزمون از لحاظ خودکارآمدی, انتظارات پیامد و سلامت روانی تفاوت معنادار وجود داشت (0٫, 001>p). تفاوت بین گروه های آزمایش دوم و گواه (0٫, 003=p) و تفاوت بین گروه های آزمایش اول و گواه در متغیر خودکارآمدی (0٫, 001>p) معنادار بود. تفاوت بین گروه های آزمایش و گروه گواه در دو متغیر دیگر نیز معنادار به دست آمد (0٫, 001>p). همچنین تفاوت بین گروه های آزمایش در متغیرهای خودکارآمدی (0٫, 001>p), انتظارات پیامد (0٫, 014=p) و سلامت روانی (0٫, 009=p) معنادار بود. نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش, هم آموزش تغییرات سبک زندگی و هم آموزش مولفه های روان شناسی مثبت گرا بر ارتقای سلامت روانی دانشجویان و بهبود خودکارآمدی و انتظارات پیامد آنان اثربخش است؛ ولی آموزش تغییرات سبک زندگی اثربخشی بیشتری درمقایسه با آموزش مولفه های روان شناسی مثبت گرا دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدعلی پور، زهره، بحرینیان، سیدعبدالمجید، و اصغرنژاد فربد، علی اصغر. (1400). مقایسه اثربخشی آموزش تغییرات سبک زندگی و مولفه های روان شناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی, انتظارات پیامد و سلامت روانی دانشجویان. مطالعات ناتوانی، 11(1 (پیاپی 19) )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1029719/fa

    Vancouver: کپی

    محمدعلی پور زهره، بحرینیان سیدعبدالمجید، اصغرنژاد فربد علی اصغر. مقایسه اثربخشی آموزش تغییرات سبک زندگی و مولفه های روان شناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی, انتظارات پیامد و سلامت روانی دانشجویان. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1400؛11(1 (پیاپی 19) ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1029719/fa

    IEEE: کپی

    زهره محمدعلی پور، سیدعبدالمجید بحرینیان، و علی اصغر اصغرنژاد فربد، “مقایسه اثربخشی آموزش تغییرات سبک زندگی و مولفه های روان شناسی مثبت گرا بر خودکارآمدی, انتظارات پیامد و سلامت روانی دانشجویان،” مطالعات ناتوانی، vol. 11، no. 1 (پیاپی 19) ، pp. 0–0، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1029719/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button