مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,739
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,616
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مولفه های هوش هیجانی بر افزایش شادکامی دانشجویان دختر خوابگاهی

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 97

چکیده

 مقدمه: هوش هیجانی از پنج مولفه درون فردی, بین فردی, انطباق پذیری, مدیریت استرس و خلق کلی تشکیل شده است. سطح پایین هوش هیجانی را می توان از طریق آموزش افزایش داد. محققان معتقدند که شادکامی, شامل حالت خوشحالی و یا سرور (هیجانات مثبت), راضی بودن از زندگی و فقدان افسردگی و اضطراب (عواطف منفی) است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر افزایش شادکامی دختران خوابگاهی است.روش بررسی: این پژوهش با روش کارآزمایی بالینی تصادفی شده انجام شد. که دارای دو گروه است و هر دو گروه دو بار مورد ارزیابی قرار گرفته اند. نخستین ارزیابی با اجرای یک پیش آزمون و دومین ارزیابی با اجرای یک پس آزمون صورت گرفت که گروه آزمایش مورد مداخله 10 جلسه آموزش مولفه های هوش هیجانی به مدت 2 ساعت قرار گرفتند و با گروه کنترل مقایسه شدند. 443 نفر از دانشجویان دختر خوابگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در سال 1390 با روش نمونه گیری مناسب انتخاب شدند. در ادامه از بین دانشجویانی که نمره شادکامی آن ها از میانه پایین تر بود 60 نفر به طور تصافی انتخاب شدند (30 نفر گروه کنترل و 30 نفر گروه آزمایش).یافته ها: تحلیل داده ها نشان می دهد که میانگین تفاضل نمرات شادکامی پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش با میانگین تفاضل نمرات شادکامی پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل تفاوت معنی دار دارد (p<.001). بنابراین آموزش مولفه های هوش هیجانی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون شادکامی موثر بوده است. از سوی دیگر, تحلیل کوواریانس بر متغیر شادکامی با استفاده از نمره شادکامی پیش آزمون به عنوان متغیر کمکی و نمره شادکامی پس آزمون به عنوان متغیر وابسته برای دو گروه کنترل و آزمایش با رعایت فرض همگنی واریانس با استفاده از آزمون لون تفاوت معنی دار بین گروه ها را نشان داد (p<.001).نتیجه گیری: آموزش مولفه های هوش هیجانی باعث می شود تا فرد, بهتر بتواند با مسایلی که ویژه محیط های خوابگاهی است, کنار آید و از شادکامی بالاتری برخوردار شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاح، محمدحسین، و حیدری، غلامعلی. (1392). تاثیر آموزش مولفه های هوش هیجانی بر افزایش شادکامی دانشجویان دختر خوابگاهی. طلوع بهداشت، 12(1 (مسلسل 38))، 89-97. SID. https://sid.ir/paper/103049/fa

    Vancouver: کپی

    فلاح محمدحسین، حیدری غلامعلی. تاثیر آموزش مولفه های هوش هیجانی بر افزایش شادکامی دانشجویان دختر خوابگاهی. طلوع بهداشت[Internet]. 1392؛12(1 (مسلسل 38)):89-97. Available from: https://sid.ir/paper/103049/fa

    IEEE: کپی

    محمدحسین فلاح، و غلامعلی حیدری، “تاثیر آموزش مولفه های هوش هیجانی بر افزایش شادکامی دانشجویان دختر خوابگاهی،” طلوع بهداشت، vol. 12، no. 1 (مسلسل 38)، pp. 89–97، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/103049/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button