Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

870
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

644
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر توجه تقسیم شده حاصل از درگیری شناختی بر عملکرد رانندگان افراد بالای 65 سال

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 39

چکیده

 مقدمه: رانندگی یک فعالیت پیچیده است که نیازمند سطوح بالایی از فرایندهای شناختی و حرکتی است. از طرفی فعالیت های ثانویه غیردیداری جزء فعالیت هایی هستند که بواسطه درگیری های شناختی و توجه تقسیم شده, ممکن است عملکرد رانندگی را تحت الشعاع قرار دهند. همچنین محدودیت های شناختی مرتبط با افزایش سن, چالش های بیشتری را در عملکرد رانندگان سالمند ایجاد می کند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می یابد که شاهد افزایش قابل توجه رانندگان سالمند هستیم.روش کار: به منظور بررسی تاثیر فعالیت ثانویه شناختی بر عملکرد رانندگی افراد, دو آزمون جاده ای (با و بدون ارائه فعالیت ثانویه شناختی گوش دادن به یک مکالمه ضبط شده) انجام شد. 32 مرد با حداقل سن 65 سال (M=7.26 ,SD=5.43), در آزمون ها شرکت کردند و متغیرهایی مانند سرعت متوسط رانندگی, مدت زمان رانندگی در محدوده خطر, تعداد سبقت ها و تعداد انحرافات جانبی از طریق سیستم رادار و دوربین فیلم برداری اندازه گیری شد. اطلاعات بدست آمده بعد از بررسی نرمال بودن توزیع داده ها, از طریق آنالیز تی تست جفت شده (paired t-test) و ضریب همبستگی پیرسون مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: سرعت (P=0.02) , مدت زمان رانندگی در محدود خطر (P=0.018) و تعداد سبقت (P<0.001) افراد زمانی که درگیر رانندگی دو- وظیفه ای بودند, نسبت به رانندگی در شرایط عادی به طور معنی داری کاهش یافت. از طرفی میانگین تعداد انحرافات جانبی خودرو افزایش یافت (P<0.001).نتیجه گیری: با وجود اینکه فعالیت ثانویه شناختی عملکرد رانندگان را تحت تاثیر قرار می دهد, رانندگان سالمند به منظور کاهش خطرات رانندگی, از استراتژی های جبرانی استفاده می کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ابن علی حیدری، مهدی، اعظم، کمال، ناظری، احمدرضا، ابن علی حیدری، مجید، و شاطری، علیرضا. (1395). بررسی تاثیر توجه تقسیم شده حاصل از درگیری شناختی بر عملکرد رانندگان افراد بالای 65 سال. ارگونومی، 4(4)، 33-39. SID. https://sid.ir/paper/103252/fa

    Vancouver: کپی

    ابن علی حیدری مهدی، اعظم کمال، ناظری احمدرضا، ابن علی حیدری مجید، شاطری علیرضا. بررسی تاثیر توجه تقسیم شده حاصل از درگیری شناختی بر عملکرد رانندگان افراد بالای 65 سال. ارگونومی[Internet]. 1395؛4(4):33-39. Available from: https://sid.ir/paper/103252/fa

    IEEE: کپی

    مهدی ابن علی حیدری، کمال اعظم، احمدرضا ناظری، مجید ابن علی حیدری، و علیرضا شاطری، “بررسی تاثیر توجه تقسیم شده حاصل از درگیری شناختی بر عملکرد رانندگان افراد بالای 65 سال،” ارگونومی، vol. 4، no. 4، pp. 33–39، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/103252/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا