مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,089
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

847
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بارکاری در شغل راهبری مترو: عوامل موثر و راهکارهای بهبود

صفحات

 صفحه شروع 60 | صفحه پایان 72

چکیده

 مقدمه: شغل راهبری قطار درون شهری در طبقه مشاغل نوظهور و پیچده به شمار می آید. به دلیل وجود مطالعات اندک در این زمینه, عوامل موثر بر بار کار راهبران به خوبی مشخص نشده اند. در این مطالعه, عوامل موثر بر بار کار راهبران واکاوی می شود و راهکارهای کنترلی ارائه می گردد.روش کار: در این مطالعه کیفی, داده ها با بررسی اسنادی, مصاحبه انفرادی و گروهی و بحث گروهی متمرکز گردآوری شدند. از ابزارهای تهیه شده توسط موسسه ارگونومی شغلی و موسسه طراحی ارگونومی به منظور گردآوری داده های میدانی استفاده شد. تحلیل محتوای مستقیم به منظور تجزیه و تحلیل داده ها به کار رفت.یافته ها: در مجموع تعداد 65 مضمون به عنوان عوامل موثر بر بار کار راهبران انتزاع گردید. مضمون های استخراج شده در قالب نمودار استخوان ماهی در 8 طبقه دسته بندی و ترسیم شدند که عوامل مدیریت, نظارت و جو سازمانی؛ زیرساخت ها؛ طراحی شغل؛ سیر؛ و محیط به عنوان فاکتورهای دور و فشار زمانی, تبادل اطلاعات و ویژگی های فردی به عنوان فاکتورهای نزدیک تعیین شدند.نتیجه گیری: برخی از فاکتورهای دور جزء ماهیت سیستم حمل و نقل شهری هستند که تنها راهکار پیشنهادی تعدیل از طریق برنامه های جبرانی است و برخی دیگر با برنامه ریزی طولانی مدت و اجرای مداخلات موثر قابل حل هستند. به هر حال در کوتاه مدت با تمرکز بر فاکتورهای نزدیک و در طولانی مدت با تمرکز بر فاکتورهای دور مدل استخوان ماهی استخراج شده در این مطالعه, می توان بار کار راهبران را تعدیل کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسن زاده رنگی، نرمین، خسروی، یحیی، فرشاد، علی اصغر، و جلیلیان، حامد. (1396). بارکاری در شغل راهبری مترو: عوامل موثر و راهکارهای بهبود. ارگونومی، 5(1)، 60-72. SID. https://sid.ir/paper/103272/fa

    Vancouver: کپی

    حسن زاده رنگی نرمین، خسروی یحیی، فرشاد علی اصغر، جلیلیان حامد. بارکاری در شغل راهبری مترو: عوامل موثر و راهکارهای بهبود. ارگونومی[Internet]. 1396؛5(1):60-72. Available from: https://sid.ir/paper/103272/fa

    IEEE: کپی

    نرمین حسن زاده رنگی، یحیی خسروی، علی اصغر فرشاد، و حامد جلیلیان، “بارکاری در شغل راهبری مترو: عوامل موثر و راهکارهای بهبود،” ارگونومی، vol. 5، no. 1، pp. 60–72، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/103272/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button