مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,011
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

574
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط آزردگی صوتی و پاسخ های نروفیزیولوژیک رانندگان در مواجهه با صدای تراکتور

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 74

چکیده

 زمینه و هدف صدا به عنوان یک عامل زیان آور در محیط های کاری می تواند علاوه بر مشکلات جسمی, به لحاظ آسایشی نیز شرایط آزاردهنده ای برای افراد ایجاد کند. بنابراین علاوه بر ارزیابی پارامترهای کمی همچون تراز فشار, بررسی پارامترهای کیفی صدا در محیط های کاری نیز کاملا ضروری به نظر می رسد. روش کار در این تحقیق توصیفی تحلیلی, صدای تراکتور مسی فرگوسن مدل 285 ضبط و اندازه گیری شد. سپس نوار مغزی پنج راننده در وضعیت پیش از رانندگی و پس از آن هنگام رانندگی با تراکتور و در چهار دور مختلف موتور ثبت شد. از مدل آزردگی روان آکوستیک, به منظور ارزیابی میزان آزردگی رانندگان تراکتور استفاده شد. سپس مقایسه میانگین ها از طریق آزمون مقایسه میانگین های دانکن در سطح احتمال 5درصد مقایسه شدند و میزان همبستگی میان آزردگی روان آکوستیک و باندهای آلفا و بتا تعیین شد. یافته ها نتایج آنالیز واریانس آزردگی روان آکوستیک تفاوت معنی داری در سطح احتمال 1درصد برای سطوح مختلف دور موتور نشان داد. همچنین نتایج, حاکی از کاهش دامنه باند آلفا و همچنین افزایش دامنه باند بتا در اثر افزایش دور موتور بود. نتایج رگرسیون نیز نشان داد که همبستگی بالایی بین دو باند آلفا و بتا و آزردگی روان آکوستیک وجود دارد؛ به طوری که ضریب تشخیص 0/966 و 0/989 به ترتیب برای دو باند آلفا و بتا به دست آمد. نتیجه گیری این بررسی نشان داد که تغییرات در پارامترهای کیفی صدای تولیدشده و درنتیجه میزان آزردگی ناشی از آن, باعث ایجاد تغییرات دامنه در هر دو باند آلفا و بتا شده است. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد که آزردگی روان آکوستیک, شاخص خوبی برای ارزیابی فعالیت مغزی به شمار می آید.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    لشگری، مجید، و عرب، محمدرضا. (1397). بررسی ارتباط آزردگی صوتی و پاسخ های نروفیزیولوژیک رانندگان در مواجهه با صدای تراکتور. ارگونومی، 6(3 )، 65-74. SID. https://sid.ir/paper/103319/fa

    Vancouver: کپی

    لشگری مجید، عرب محمدرضا. بررسی ارتباط آزردگی صوتی و پاسخ های نروفیزیولوژیک رانندگان در مواجهه با صدای تراکتور. ارگونومی[Internet]. 1397؛6(3 ):65-74. Available from: https://sid.ir/paper/103319/fa

    IEEE: کپی

    مجید لشگری، و محمدرضا عرب، “بررسی ارتباط آزردگی صوتی و پاسخ های نروفیزیولوژیک رانندگان در مواجهه با صدای تراکتور،” ارگونومی، vol. 6، no. 3 ، pp. 65–74، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/103319/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button