مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,257
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

745
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط درگیری شغلی با ویژگی های جمعیت شناختی معلمان مقطع راهنمایی دالاهو (کرمانشاه) در سال 1392

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 64

چکیده

 مقدمه: درگیری شغلی به میزان دلبستگی روانی فرد به شغل خود اطلاق می شود و از دیدگاه ارگونومی, کارکنان با درگیری شغلی بالا به شغلشان اهمیت بیشتری داده و عملکرد مطلوب تری دارند. هدف مطالعه حاضر, تعیین میزان درگیری شغلی و ارتباط آن با مشخصات دموگرافیکی معلمان مقطع راهنمایی شهرستان دالاهو (کرمانشاه) بود.مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی بر روی 211 نفر از معلمان (161 مرد و 50 زن) انجام گرفت. داده ها با استفاده از پرسشنامه درگیری شغلی کانونگو جمع آوری گردید. داده ها با آزمون های آماری اسپیرمن, تی تست مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری, 0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: معلمان دارای میانگین سن 32.21 و سابقه کاری 8.49 سال بودند. 22.3%, 54.5% و 23.2% معلمان به ترتیب سطح درگیری شغلی کم, متوسط و بالا را داشتند. درگیری شغلی افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد (p=0.027) و افراد بدون شغل دوم, بیشتر از افراد دارای شغل دوم (p=0.006) بود. بین سن, جنس, سابقه کار و سطح تحصیلات با میزان درگیری شغلی رابطه معناداری یافت نگردید (p³0.05).نتیجه گیری: به طورکلی سطح درگیری شغلی معلمان کم و متوسط بود. از مهم ترین دلایل آن حقوق نسبتا پایین, دو یا چندشغله بودن و نداشتن جایگاه اجتماعی بالا بود. افزایش حقوق, تسهیلات ویژه مانند وام های کم بهره و ایجاد شرایط ارتقاء سطح علمی برای معلمین شبیه به اعضای هیات علمی می تواند در درگیری شغلی و وابستگی روانی آن ها به شغل شان موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ضیائی، منصور، رضائی، قباد، یارمحمدی، حامد، خوشبو، الهه، و قره گوزلو، فرامرز. (1394). ارتباط درگیری شغلی با ویژگی های جمعیت شناختی معلمان مقطع راهنمایی دالاهو (کرمانشاه) در سال 1392. ارگونومی، 3(1)، 59-64. SID. https://sid.ir/paper/103329/fa

    Vancouver: کپی

    ضیائی منصور، رضائی قباد، یارمحمدی حامد، خوشبو الهه، قره گوزلو فرامرز. ارتباط درگیری شغلی با ویژگی های جمعیت شناختی معلمان مقطع راهنمایی دالاهو (کرمانشاه) در سال 1392. ارگونومی[Internet]. 1394؛3(1):59-64. Available from: https://sid.ir/paper/103329/fa

    IEEE: کپی

    منصور ضیائی، قباد رضائی، حامد یارمحمدی، الهه خوشبو، و فرامرز قره گوزلو، “ارتباط درگیری شغلی با ویژگی های جمعیت شناختی معلمان مقطع راهنمایی دالاهو (کرمانشاه) در سال 1392،” ارگونومی، vol. 3، no. 1، pp. 59–64، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/103329/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button