مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,155
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

777
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال های 85 و 93

صفحات

 صفحه شروع 48 | صفحه پایان 54

چکیده

 مقدمه: در محیط های آموزشی تامین کیفیت بصری در پیشرفت تحصیلی اهمیت بالایی دارد. ایجاد آسایش بصری و افزایش بازدهی و رغبت جهت تحصیل, از جمله فواید تنظیم روشنایی کلاس درس و جلوگیری از اختلال در بینایی دانش آموزان است. این مطالعه با هدف ارزیابی شدت روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال های 1385 و 1393 انجام شده است تا بتواند به شناسایی مشکلات احتمالی آن بپردازد.مواد و روش ها: این مطالعه در دو مقطع زمانی, در سال های 1385 و 1393 در مدارس دخترانه شهر همدان انجام پذیرفته است. در هر مقطع زمانی, متوسط روشنایی عمومی و موضعی بر روی تخته سیاه کلاس های درس با روش های توصیه شده انجمن مهندسین روشنایی آمریکای شمالی در روزهای غیر آفتابی توسط دستگاه لوکس متر اندازه گیری, محاسبه و با حد مجاز توصیه شده استاندارد آئین نامه بهداشت مدارس و انجمن مهندسین روشنایی آمریکای شمالی مقایسه گردید. علاوه بر شدت روشنایی, وضعیت معیارهای کیفیتی شامل الگوی چیدمان چراغ ها, نگه داری چراغ ها, وجود سایه روشن, نظافت سطوح داخلی, نگهداری سامانه روشنایی, نوع چراغ و تناسب فنی طراحی نیز بررسی گردید.یافته ها: با توجه به همه معیارهای مطلوبیت, در هر دو مقطع ارزیابی, کمتر از %25 کل اماکن مورد بررسی از روشنایی مطلوب برخوردار بوده اند به طوری که در سال 85 فقط 16% از کلاس های درس دارای روشنایی عمومی مطلوب بوده اند و در سال 93 شدت روشنایی تمامی کلاس ها در محدوده غیرقابل قبول قرار گرفته و شدت روشنایی موضعی بر روی تخته سیاه تنها %6 کلاس درس در محدوده استاندارد قرار داشت. همچنین نتایج ارزیابی نشان می دهد ضرایب بازتابش سطوح در بازه مطلوب قرار دارند.نتیجه گیری: عدم وجود روشنایی مطلوب عمومی و موضعی بر روی تخته سیاه مدارس در سال 93 و مقایسه آن با نتایج ارزیابی روشنایی سال 85, نشان دهنده این امر است که هنوز مشکل تامین روشنایی برای مدارس پابرجاست. الگوی چیدمان نامناسب و استفاده از لامپ های رشته ای و نامناسب را می توان از عمده دلایل وضعیت نامناسب نتایج ارزیابی روشنایی مدارس دخترانه شهر همدان نام برد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    گل محمدی، رستم، حاجی اکبری، محمد، حیدری مقدم، رشید، زارع، راضیه، حسینی، سیده خدیجه، و کرمی، سمانه. (1393). ارزیابی روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال های 85 و 93. ارگونومی، 2(4)، 48-54. SID. https://sid.ir/paper/103332/fa

    Vancouver: کپی

    گل محمدی رستم، حاجی اکبری محمد، حیدری مقدم رشید، زارع راضیه، حسینی سیده خدیجه، کرمی سمانه. ارزیابی روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال های 85 و 93. ارگونومی[Internet]. 1393؛2(4):48-54. Available from: https://sid.ir/paper/103332/fa

    IEEE: کپی

    رستم گل محمدی، محمد حاجی اکبری، رشید حیدری مقدم، راضیه زارع، سیده خدیجه حسینی، و سمانه کرمی، “ارزیابی روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال های 85 و 93،” ارگونومی، vol. 2، no. 4، pp. 48–54، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/103332/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button