مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,461
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,081
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی اثر بخشی آموزش ارگونومی در اصلاح روش های کاری در کارکنان اداری بیمارستان

صفحات

 صفحه شروع 34 | صفحه پایان 45

چکیده

 زمینه و هدف کار با کامپیوتر در مدت طولانی, در شرایط استاتیک و وضعیت بدنی نامناسب ممکن است منجر به ناراحتی های اسکلتی-عضلانی شود. هدف از مطالعه حاضر اثر بخشی آموزش و تمرین ارگونومیکی در بهبود روش کار در میان کاربران کامپیوتر در مشاغل اداری در سال 1395 بوده است. روش کار این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مداخله ای بر روی 28 نفر از کارکنان اداری بیمارستان ولایت دامغان اجرا گردید. به منظور تعیین سطح احتمال خطر ارگونومیکی, وضعیت بدنی افراد قبل و 6 ماه بعد از مداخله با کمک روش ROSA مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین به منظور افزایش آگاهی پرسنل از برنامه های آموزش اصول ارگونومیکی استفاده شد. در نهایت از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تی مستقل جهت تجزیه و تحلیل داده های آماری استفاده شد. یافته ها: پیش از اجرای برنامه مداخله آموزشی مهم ترین ریسک فاکتور در وضعیت های بدنی افراد به ترتیب در نواحی گردن (009/0=P), آرنج (019/0=P) و شانه (031/0=P) بوده که پس از مداخله این سطح خطر در اندام های یاد شده کاهش یافت که این مقدار تغییر معنی دار بود. همچنین متغیرهای سن (028/0=P), جنسیت (015/0=P), شاخص توده بدنی (040/0=P), سطح تحصیلات (047/0=P) و سابقه شغلی (025/0=P) دارای تاثیر معنا دار بر امتیاز نهایی ROSA بودند. نتیجه گیری نتایج بیانگر شیوع علایم اختلالات اسکلتی-عضلانی و سطح ریسک ارگونومیک محسابه شده به روش ROSA است که نیاز به مداخله ارگونومی در طراحی محیط, ابزار و تجهیزات همزمان با مداخله آموزشی وجود دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بهرامی، مهشید، صادقی، منصوره، دهدشتی، علیرضا، و کرمی، میثم. (1397). ارزیابی اثر بخشی آموزش ارگونومی در اصلاح روش های کاری در کارکنان اداری بیمارستان. ارگونومی، 6(2 )، 34-45. SID. https://sid.ir/paper/103345/fa

    Vancouver: کپی

    بهرامی مهشید، صادقی منصوره، دهدشتی علیرضا، کرمی میثم. ارزیابی اثر بخشی آموزش ارگونومی در اصلاح روش های کاری در کارکنان اداری بیمارستان. ارگونومی[Internet]. 1397؛6(2 ):34-45. Available from: https://sid.ir/paper/103345/fa

    IEEE: کپی

    مهشید بهرامی، منصوره صادقی، علیرضا دهدشتی، و میثم کرمی، “ارزیابی اثر بخشی آموزش ارگونومی در اصلاح روش های کاری در کارکنان اداری بیمارستان،” ارگونومی، vol. 6، no. 2 ، pp. 34–45، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/103345/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button