مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

123
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

496
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر آموزش حمل بیمار مبتنی بر الگوی پرسید-پروسید بر میزان اختلالات اسکلتی -عضلانی در کمک پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 289 | صفحه پایان 300

چکیده

 مقدمه: یکی از برنامه های مؤثر در پیشگیری از اختلالات اسکلتی-عضلانی, استفاده از مداخلات آموزشی حمل بیمار در چارچوب الگوی جامع پرسید-پروسید است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش حمل بیمار مبتنی بر الگوی پرسید-پروسید بر میزان اختلالات اسکلتی-عضلانی در کمک پرستاران انجام شد. مواد و روش کار: این پژوهش, یک مطالعه نیمه تجربی بود که در سال 1401 بر روی 100 نفر از کمک پرستاران شاغل در بیمارستان امام رضا (ع) واقع در استان کرمانشاه در گروه مداخله و کنترل, انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه مشخصات جمعیت شناختی, پرسشنامه نوردیک, مقیاس نقشه بدن, مقیاس آنالوگ بصری و پرسشنامه رفتارهای پیشگیری از اختلالات اسکلتی-عضلانی براساس الگوی پرسید بود که در سه مرحله ی قبل, یک و سه ماه پس از مداخله, تکمیل شدند. تحلیل داده ها در نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی صورت گرفت. یافته ها: قبل از مداخله میزان و شدت اختلالات اسکلتی-عضلانی بین گروه مداخله و کنترل فقط در برخی اندام ها, اختلاف معنادار داشت اما پس از مداخله میزان و شدت اختلالات بین دو گروه در تمام اندام ها, اختلاف معنادار داشت (P-value<0. 05). به این صورت که در گروه مداخله, این میزان کاهش یافت. قبل از مداخله, اختلاف معناداری بین نمره آگاهی, نگرش, خودکارآمدی, عوامل تقویت کننده و قادرکننده و رفتار در گروه مداخله و کنترل وجود نداشت (P-value<0. 05). اما پس از مداخله, این نمرات بین دو گروه, اختلاف معناداری داشت (P-value<0. 05), به این صورت که در گروه مداخله, افزایش یافت. نتیجه گیری: در این مطالعه آموزش حمل بیمار بر اساس الگوی پرسید-پروسید تاثیر بسزایی در کاهش میزان و شدت اختلالات اسکلتی-عضلانی داشت. لذا مداخله آموزشی براساس این الگو احتمالاً می تواند باعث کاهش اختلالات اسکلتی-عضلانی در افرادی شود که به نوعی با حمل بیمار سروکار دارند, البته انجام مطالعات بیشتر بر روی تعداد افراد بیشتری توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی طاویله، فاطمه، قره گوزلو، فرامرز، کاظمی، سیده سمیه، و برزگر، اکبر. (1402). بررسی تأثیر آموزش حمل بیمار مبتنی بر الگوی پرسید-پروسید بر میزان اختلالات اسکلتی -عضلانی در کمک پرستاران. پایش، 22(3 )، 289-300. SID. https://sid.ir/paper/1051538/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی طاویله فاطمه، قره گوزلو فرامرز، کاظمی سیده سمیه، برزگر اکبر. بررسی تأثیر آموزش حمل بیمار مبتنی بر الگوی پرسید-پروسید بر میزان اختلالات اسکلتی -عضلانی در کمک پرستاران. پایش[Internet]. 1402؛22(3 ):289-300. Available from: https://sid.ir/paper/1051538/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه محمدی طاویله، فرامرز قره گوزلو، سیده سمیه کاظمی، و اکبر برزگر، “بررسی تأثیر آموزش حمل بیمار مبتنی بر الگوی پرسید-پروسید بر میزان اختلالات اسکلتی -عضلانی در کمک پرستاران،” پایش، vol. 22، no. 3 ، pp. 289–300، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1051538/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button