مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

831
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

609
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط موازنه تصمیم گیری ناشی از منافع و موانع درک شده با مراحل تغییر فعالیت جسمی در دانش آموزان دبیرستانی

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 80

چکیده

 زمینه و هدف: منافع و موانع درک شده نسبت به فعالیت جسمی از عوامل شناختی است که انجام و یا عدم انجام فعالیت جسمی را تعیین می کند. موازنه تصمیم گیری بر اهمیت ادراکات مثبت و منفی فرد در مورد نتایج رفتار یا تغییر رفتار تاکید دارد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط منافع و موانع درک شده و موازنه تصمیم گیری با مراحل تغییر فعالیت جسمی در دانش آموزان دبیرستانی بوده است.روش بررسی: جمعیت مورد مطالعه این پژوهش مقطعی دانش آموزان مشغول به تحصیل در دبیرستان های شهر بندرعباس در سال تحصیلی 91-1390 بودند. تعداد نمونه 400 نفر بود, نمونه گیری به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انجام یافت. در این مطالعه از پرسشنامه مراحل فعالیت فیزیکی و مقیاس منافع / موانع ورزش استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های مجذور کای,t  مستقل, آنالیز واریانس یک طرفه و روند خطی در نرم افزار آماری SPSS v.16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری p<0.05 در نظر گرفته شد.یافته ها: میانگین سن افراد مورد بررسی 15.9±1.1 سال و %51.8 آنها پسر و %48.2 دختر بودند. در کل %49.2 از دانش آموزان دارای فعالیت فیزیکی منظم بودند. 15% افراد در مرحله پیش از قصد, %15.8 در مرحله قصد, 20% در مرحله آمادگی, %15.8 در مرحله عمل و %33.4 در مرحله حفظ و نگه داری فعالیت جسمی قرار داشتند. آزمون روند خطی برای منافع و موانع درک شده و موازنه تصمیم گیری معنادار بود (p<0.001). بر این اساس با پیشرفت افراد از مرحله پیش از تفکر تا مرحله حفظ و نگه داری, منافع درک شده و موازنه تصمیم گیری افزایش و بالعکس موانع درک شده نسبت به ورزش به صورت خطی کاهش می یافت.نتیجه گیری: نظر به این که نتایج این مطالعه نشان داد پیشرفت مراحل تغییر در دانش آموزان همسو با افزایش منافع درک شده و کاهش موانع درک شده فعالیت فیزیکی است, لذا توصیه می شود آموزش های لازم جهت پیشرفت مراحل تغییر دانش آموزان در خصوص فعالیت فیزیکی صورت گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آقاملایی، تیمور، طوافیان، صدیقه السادات، و قنبرنژاد، امین. (1391). ارتباط موازنه تصمیم گیری ناشی از منافع و موانع درک شده با مراحل تغییر فعالیت جسمی در دانش آموزان دبیرستانی. حیات، 18(4)، 69-80. SID. https://sid.ir/paper/105980/fa

    Vancouver: کپی

    آقاملایی تیمور، طوافیان صدیقه السادات، قنبرنژاد امین. ارتباط موازنه تصمیم گیری ناشی از منافع و موانع درک شده با مراحل تغییر فعالیت جسمی در دانش آموزان دبیرستانی. حیات[Internet]. 1391؛18(4):69-80. Available from: https://sid.ir/paper/105980/fa

    IEEE: کپی

    تیمور آقاملایی، صدیقه السادات طوافیان، و امین قنبرنژاد، “ارتباط موازنه تصمیم گیری ناشی از منافع و موانع درک شده با مراحل تغییر فعالیت جسمی در دانش آموزان دبیرستانی،” حیات، vol. 18، no. 4، pp. 69–80، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/105980/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button