مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,103
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

780
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر آموزش شناختی- رفتاری بر دلبستگی مادر به جنین در زنان باردار با سابقه مرده زایی

صفحات

 صفحه شروع 71 | صفحه پایان 83

چکیده

 زمینه و هدف: در بارداری پس از مرده زایی رابطه والدینی و دلبستگی به کودک مرده انکار می شود و این می تواند دلبستگی مادر با کودک جدید را مختل کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش شناختی- رفتاری بر دلبستگی مادر به جنین در بارداری پس از مرده زایی انجام یافته است. روش بررسی: این مطالعه نیمه تجربی در مورد 100 زن باردار با سابقه مرده زایی مراجعه کننده به مراکز سلامت شهر زاهدان در سال 96 انجام یافته است. مادران به روش در دسترس انتخاب و به دو گروه 50 نفری اختصاص یافتند. داده ها با پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی و دلبستگی مادر- جنین Cranley جمع آوری شد. پس از پیش آزمون, گروه مداخله 4 جلسه برنامه آموزش شناختی- رفتاری را طی 4 هفته دریافت کردند. پس آزمون 8 هفته بعد در دو گروه اجرا و داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی مستقل, کای دو, دقیق فیشر و آنکووا در نرم افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شدند. یافته ها: در حالی که میانگین نمره دلبستگی مادر به جنین در دو گروه قبل از مداخله تفاوت نداشت, پس از مداخله در گروه آزمون (11.89±92.36) به طور معناداری بیش از گروه شاهد (16.36±80.90) بود (0.001>p). آزمون کواریانس با کنترل اثر پیش آزمون, خوش بینی و دفعات مراجعه نشان داد که میانگین نمره دلبستگی مادر به جنین دو گروه پس از مداخله تفاوت آماری معنادار دارد (p<0.001). نتیجه گیری: با توجه به تاثیر آموزش شناختی رفتاری در ارتقای دلبستگی مادر به جنین, توصیه می شود این نوع مداخله آموزشی در برنامه مراقبتی زنان باردار با سابقه مرده زایی ادغام شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

آزوغ، مهرنگار، شکیبا، منصور، و نویدیان، علی. (1397). بررسی تاثیر آموزش شناختی- رفتاری بر دلبستگی مادر به جنین در زنان باردار با سابقه مرده زایی. حیات، 24(1 )، 71-83. SID. https://sid.ir/paper/106205/fa

Vancouver: کپی

آزوغ مهرنگار، شکیبا منصور، نویدیان علی. بررسی تاثیر آموزش شناختی- رفتاری بر دلبستگی مادر به جنین در زنان باردار با سابقه مرده زایی. حیات[Internet]. 1397؛24(1 ):71-83. Available from: https://sid.ir/paper/106205/fa

IEEE: کپی

مهرنگار آزوغ، منصور شکیبا، و علی نویدیان، “بررسی تاثیر آموزش شناختی- رفتاری بر دلبستگی مادر به جنین در زنان باردار با سابقه مرده زایی،” حیات، vol. 24، no. 1 ، pp. 71–83، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106205/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button