مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی انجام حرکات تکراری و متناوب دهان در دانش آموزان پسر هنجار و کم شنوا

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 58

چکیده

 زمینه وهدف: بر پایه بررسی های گذشته, کاهش شنوایی منجر به نقص هماهنگی عضلات و ساختارهای اساسی درگیر در تکالیف زمان بندی حرکتی گفتار می شود و در فراگیری صداهای گفتار تاثیر منفی می گذارد. از این رو, هدف از انجام این پژوهش, مقایسه توانایی انجام حرکات تکراری و متناوب (دیادوکوکینزیس) دهانی توسط دانش آموزان پسر سالم و دانش آموزان دچار کم شنوایی است.روش بررسی: این مطالعه روی 61 دانش آموز دبیرستانی پسر 18-15 ساله انجام شد که 46 نفر از آنها دچار افت شنوایی متوسط- شدید, شدید و عمیق بوده, و 15 نفر آنها شنوایی هنجار داشته اند. مدت زمان صرف شده برای انجام تکالیف دیادوکوکینزیس دهانی, با نرم افزار تحلیل گر گفتاری Dr.Speech نسخه چهارم سنجیده شد. سپس داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: گروه دارای شنوایی هنجار تمام تکالیف دیادوکوکینزیس را نسبت به گروه دارای کاهش شنوایی سریع تر انجام داده اند غیر از گروه مبتلا به کم شنوایی متوسط- شدید, که در بیشتر تکالیف تفاوت معنی داری نداشتند. در بین گروه مبتلا به کم شنوایی نیز عملکرد گروه دچار افت شنوایی عمیق با دو گروه دیگر تفاوت معنی داری داشت.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش همانند بیشتر تحقیقات مشابه, حاکی از وجود مشکل در زمانبندی های حرکتی گفتار در افراد دچار کاهش شنوایی است. در مجموع تفاوت ها نشان می دهند اختلالات موجود در زمانبندی های حرکتی گفتار با درجات مختلف کاهش شنوایی همسو می باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلیمانی، زهرا، سیف پناهی، محمدصادق، و علی پورحیدری، محمود. (1385). بررسی انجام حرکات تکراری و متناوب دهان در دانش آموزان پسر هنجار و کم شنوا. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 15(1 (پیاپی 25))، 53-58. SID. https://sid.ir/paper/106277/fa

    Vancouver: کپی

    سلیمانی زهرا، سیف پناهی محمدصادق، علی پورحیدری محمود. بررسی انجام حرکات تکراری و متناوب دهان در دانش آموزان پسر هنجار و کم شنوا. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1385؛15(1 (پیاپی 25)):53-58. Available from: https://sid.ir/paper/106277/fa

    IEEE: کپی

    زهرا سلیمانی، محمدصادق سیف پناهی، و محمود علی پورحیدری، “بررسی انجام حرکات تکراری و متناوب دهان در دانش آموزان پسر هنجار و کم شنوا،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 15، no. 1 (پیاپی 25)، pp. 53–58، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106277/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button