مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

802
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

147
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط حرکات تکراری و متناوب دهان با سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان طبیعی شهر تهران

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: بر اساس بررسی های گذشته در بسیاری از اختلالات گفتار و زبان, سرعت حرکات تکراری و متناوب دهان یعنی دیادوکوکینزیس کاهش یافته است. این طور تصورمی شود که بین سرعت دیادوکوکینزیس و سرعت گفتار ارتباط وجود دارد. از این رو هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین سرعت دیادوکوکینزیس و سرعت گفتار و خواندن در افراد طبیعی بود.روش بررسی: این پژوهش توصیفی - تحلیلی روی 100 نفر از دانش آموزان دختر پایه پنجم شهر تهران انجام شد.ابتدا غربالگری آزمودنی ها در زمینه تک زبانه بودن, نداشتن اختلالات گفتار و زبان و نداشتن اختلالات عصب شناختی و رفتاری انجام شد و بعد مهارت خواندن و سرعت گفتار و حرکات متناوب دهان در آزمودنی ها بررسی گردید. جهت بررسی مهارت خواندن از متن کتاب فارسی پایه پنجم ابتدایی و برای گرفتن نمونه گفتاری از فرایند تعریف داستان و برای بررسی حرکات متناوب دهان از معیار فلچر استفاده گردید. برای ثبت و اندازه گیری زمان از نرم افزار Cool Edit استفاده شد. برای توصیف داده ها آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل داده ها, آزمون t زوجی به کار گرفته شد.یافته ها: در تکالیف دیادوکوکینزیس بیشترین سرعت به ترتیب مربوط به تک هجایی /tâ/, و سپس هجاهای /pâ/ و / /kâبود (به ترتیب 3.96, 4.01 و 4.52 ). میانگین سرعت خواندن 3.93 هجا در ثانیه و سرعت گفتار آزاد 3.53 هجا در ثانیه بود. بین سرعت گفتار آزاد و تکالیف دیادوکوکینزیس ارتباطی یافت نشد. اما بین سرعت خواندن و برخی از تکالیف دیادوکوکینزیسP=0.02 /kâ/ ,/pâtâkâ/ ,P=0.02) ) ارتباط معنی داری مشاهده شد.نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد به علت پیچیدگی و تفاوت مهارت هایی مانند گفتار آزاد, ارتباط معنی داری بین سرعت گفتار آزاد و سرعت دیادوکوکینزیس وجود ندارد. اما بین سرعت خواندن و دیادو کوکینزیس در بعضی از تکالیف ارتباط معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد که سرعت دیادوکوکینزیسبا جایگاه تولید صدا مرتبط است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    احدی، حوریه، زندی، بهمن، شاه بداغی، محمدرحیم، مخلصین، مریم، و فقیه زاده، سقراط. (1389). بررسی ارتباط حرکات تکراری و متناوب دهان با سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان طبیعی شهر تهران. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، 4(1-2)، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/358766/fa

    Vancouver: کپی

    احدی حوریه، زندی بهمن، شاه بداغی محمدرحیم، مخلصین مریم، فقیه زاده سقراط. بررسی ارتباط حرکات تکراری و متناوب دهان با سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان طبیعی شهر تهران. توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)[Internet]. 1389؛4(1-2):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/358766/fa

    IEEE: کپی

    حوریه احدی، بهمن زندی، محمدرحیم شاه بداغی، مریم مخلصین، و سقراط فقیه زاده، “بررسی ارتباط حرکات تکراری و متناوب دهان با سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان طبیعی شهر تهران،” توانبخشی نوین (journal of MODERN REHABILITATION)، vol. 4، no. 1-2، pp. 0–0، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/358766/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button