مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

873
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

561
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین میزان افت شنوایی و توانایی استریوگنوز دهانی در کودکان کم شنوا و بهنجار 5 ساله

صفحات

 صفحه شروع 38 | صفحه پایان 43

چکیده

 زمینه و هدف: استریوگنوز دهانی توانایی شناسایی اشیا و جایگاه آنها در دهان است و در تولید صداهای گفتاری, ایفای نقش می کند. از آنجا که کودکان کم شنوا دارای مشکلات تولیدی هستند. از این رو پژوهش حاضر توانایی استریوگنوز دهانی کودکان پنج ساله کم شنوا با درجات متفاوت افت شنوایی را با کودکان گروه بهنجار مورد مقایسه قرار داد.روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی, و به صورت غیرمداخله ای انجام شد. 40 کودک پنج ساله (30 کودک کم شنوا و 10 کودک بهنجار) انتخاب شدند. این کودکان با استفاده از آزمون تشخیص شکل از لحاظ توانایی استریوگنوز دهانی مورد مقایسه قرار گرفتند. برای تحلیل از آزمون من ویتنی استفاده شد.یافته ها: میانگین پاسخ های درست آزمودنی ها در توانایی استریوگنوز دهانی در گروه های بهنجار و کم شنوای شدید با p=0.01 و در گروه های بهنجار و کم شنوای عمیق با p=0.05, دارای تفاوت معنی دار بود. بین میانگین پاسخ های درست آزمودنی ها در توانایی استریوگنوز دهانی در گروه های کم شنوا در مقایسه با یکدیگر تفاوت معنی دار وجود نداشت. همچنین میانگین زمان تشخیص درست آزمودنی ها به اشکال در گروه های بهنجار و تمامی گروه های کم شنوا, تفاوت معنی دار مشاهده نشد.نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان می دهد که کودکان کم شنوا در مقایسه با کودکان بهنجار استریوگنوز دهانی مناسبی ندارند که این بدعملکردی می تواند عامل مشارکت کننده در اختلالات تولیدی به علت ارسال نامناسب بازخورد حس عمقی در این کودکان باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، سیده زهره، صباغی، علی اصغر، مهری، آذر، و معروفی زاده، سامان. (1391). بررسی رابطه بین میزان افت شنوایی و توانایی استریوگنوز دهانی در کودکان کم شنوا و بهنجار 5 ساله. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، 21(4)، 38-43. SID. https://sid.ir/paper/106402/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی سیده زهره، صباغی علی اصغر، مهری آذر، معروفی زاده سامان. بررسی رابطه بین میزان افت شنوایی و توانایی استریوگنوز دهانی در کودکان کم شنوا و بهنجار 5 ساله. (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research[Internet]. 1391؛21(4):38-43. Available from: https://sid.ir/paper/106402/fa

    IEEE: کپی

    سیده زهره موسوی، علی اصغر صباغی، آذر مهری، و سامان معروفی زاده، “بررسی رابطه بین میزان افت شنوایی و توانایی استریوگنوز دهانی در کودکان کم شنوا و بهنجار 5 ساله،” (شنوایی شناسی) auditory and vestibular research، vol. 21، no. 4، pp. 38–43، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/106402/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا